Dr. Christian Schneijderberg
Senior Researcher
- Telephone
- +49 561 804-2491
- Fax
- +49 561 804-7415
- schneijderberg[at]incher.uni-kassel[dot]de
- Website
- Schneijderberg, Christian
- Location
- International Center for Higher Education Research (INCHER)
University of Kassel
Moenchebergstr. 17
34109 Kassel, Germany
I am a general sociologist and empirical researcher with the main areas of work in
- Higher Education and Science Studies
- Sociology of Knowledge
- sociology of conventions / orders of worth (Boltanski and Thévenot), and
- interactive and multi-scalar knowledge conversion and transfer (e.g., in economically underdeveloped regions in Germany and Sub-Sahara Africa)
- qualitative, quantitative and merged / mixed methods (e.g., bibliometrics, computational social sciences, content analysis, cross-country comparison, interviews and surveys)
Since 2009, Christian works at INCHER. From 2012-2023, he was coordinator of research on "Innovation und Transfer." Since October 2023, Christian is co-principal investigator of two third party funded research projects:
- Concomitant research of knowledges and technology transfer projects funded by the German Federal Ministry of Education and Research (T!RAUM!B Impact: Begleitforschung zur Förderlinie T!Raum - TransferRäume für die Zukunft von Regionen)
- Academization of health and care education and training at public and private higher education institutions in Germany (Staatliche und nichtstaatliche Anbieter in Gesundheits- und Pflegeberufen)
Recently finished cooperative research projects:
- APIKS Austria (INCHER principal investigator; duration 2020-2022)
- Academic Professions in Knowledge Societies (principal investigator; duration 2016-2020)
- Transformation of University Eduardo Mondlane from teaching-oriented into a Research-led University (link to external website)
From October 2020 to September 2021, Christian was invited visiting professor for „Sociology, Methods and Techniques of Empirical Social Research,“ Institute for Sociology, RWTH Aachen University. From January 2020 to December 2022, I was associate editor of Studies in Higher Education.
Lehre-unterstützende Publikationen und Methodenbloggen / teaching and blog-posts (ISSN 2748-7784)
Schneijderberg, C. (2022). Induktiv-qualitative Kategorienentwicklung, in Sozialwissenschaftliche Methodenberatung (ISSN 2748-7784), 12/12/2022, https://sozmethode.hypotheses.org/1926.
Schneijderberg, C. & Wieczorek, O. (2022). Programmieren mit Python lernen: Erste Schritte mit Beispielen aus der Soziolinguistik. In Sozialwissenschaftliche Methodenberatung, 14/11/2022, https://sozmethode.hypotheses.org/1852.
Schneijderberg, C. & Wieczorek, O. (2022). Statistische Auswertungen mit RStudio: Eine Einführung anhand des ALLBUS-Datensatzes. In Sozialwissenschaftliche Methodenberatung, 24/06/2022, https://sozmethode.hypotheses.org/?p=1395.
Schneijderberg, C. (2022). Aufbau und Anwendungsmöglichkeiten von AntConc, https://sozmethode.hypotheses.org/1240.
Schneijderberg, C., & Steinhardt, I. (2020). Bibliometric Review – eine Anleitung zur systematischen Erschließung von Forschungsthemen, https://sozmethode.hypotheses.org/1049.
Schneijderberg, C. & Steinhardt, I. (2020). Bibliometric Review – eine Anleitung zur systematischen Erschließung von Forschungsthemen. Arbeitsschritt 1 von 3: Datensammlung. Kassel, https://doi.org/10.5281/zenodo.3919371.
Schneijderberg, C. & Steinhardt, I. (2020). Bibliometric Review – eine Anleitung zur systematischen Erschließung von Forschungsthemen. Arbeitsschritt 2 von 3: Datenbereinigung. Kassel, https://doi.org/10.5281/zenodo.3919721.
Schneijderberg, C. & Steinhardt, I. (2020). Bibliometric Review – eine Anleitung zur systematischen Erschließung von Forschungsthemen. Arbeitsschritt 3 von 3: Datenauswertung. Kassel, http://doi.org/10.5281/zenodo.3919875.
Schneijderberg, C. (2018). Codieren als werten und bewerten nach Boltanski und Thévenot, https://sozmethode.hypotheses.org/690.
Schneijderberg, C. (2017). Kumulative Promotion in den Sozialwissenschaften und qualitative Daten, https://sozmethode.hypotheses.org/284.