Wehr, F.; Beckers, L. & Schmidt, L.: Empirische Evaluation von personalisierten Fahrgastinformationen auf einem Smart Public Display. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e. V. (Hrsg.):
Arbeitswissenschaft in-the-loop - Mensch-Technologie-Integration und ihre Auswirkung auf Mensch, Arbeit und Arbeitsgestaltung: 70. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft (Stuttgart 2024). Sankt Augustin: GfA-Press, 2024, S. 1-6 (D.2.1)
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In der hier vorgestellten Laborstudie wurde ein Smart Public Display mit personalisierten Fahrgastinformationen des öffentlichen Personennahverkehrs mit dem Stand der Technik, einem Public Display mit allgemeinen Fahrgastinformationen nahegelegener Haltestellen, verglichen. Unter Einbezug des Abstands einer umstehenden Person wurde die Technologieakzeptanz mit dem TUI-, die Gebrauchstauglichkeit mit dem SUS- und die Nutzererfahrung mit dem UEQ-Fragebogen erhoben. Die Ergebnisse zur Technologieakzeptanz zeigen keine signifikanten Unterschiede. Hinsichtlich der Gebrauchstauglichkeit und Nutzererfahrung deuten die Unterschiede darauf hin, dass Weiterentwicklungspotential, aber auch ein Mehrwert des Smart Public Displays mit personalisierten Fahrgastinforma-tionen gegenüber dem Public Display bestehen.
Faulhaber, A. K.; Hegenberg, J.; Kahnt, S. E.; Lambrecht, F.; Leonhäuser, D.; Saake, S.; Wehr, F.; Schmidt, L. & Sommer, C.: Development of a Passenger Assistance System to Increase the Attractiveness of Local Public Transport. In:
Sustainability 14 (2022), Nr. 7, S. 1-17 (4151)
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In this paper, we present a concept for an assistance system for public transport passengers currently being developed for Kassel, Germany, and its surrounding area. The assistance system aims at increasing the attractiveness of local public transport by reducing barriers to use, thus promoting sustainable travel behavior. Three main barriers were identified: crowded vehicles, missed connections, and inconveniences in the transportation of shopping bags and luggage. To tackle these issues, three assistance system services were conceptualized: the occupancy rate informing passengers about the occupancy level of vehicles, the transfer connection monitor and secure system giving passengers the option to communicate transfer connection requests, and the delivery service allowing the use of public transport while shopping without the need to transport purchased goods. The three services are presented in detail along with the user interfaces they will be integrated into. Moreover, for the further implementation of the assistance system, a user requirement analysis is outlined. We finally give an overview and outlook regarding the implementation and evaluation of the concept in laboratory studies and a one-year field study.
Wehr, F. & Schmidt, L.: Evaluation von Icons für LED-basierte Haltestellenanzeiger im öffentlichen Personennahverkehr. In: Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e. V. (Hrsg.):
Technologie und Bildung in hybriden Arbeitswelten: 68. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft (Magdeburg 2022). Sankt Augustin: GfA-Press, 2022, S. 1-6 (B.8.9)
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In der hier vorgestellten Laborstudie wurde die Interpretierbarkeit von Fahrgastinformationen zur Belegung von Mehrzweckflächen (MZF) in einer Straßenbahn über einen realen LED-basierten Anzeiger und die Auswirkung dieser Fahrgastinformation auf das voraussichtliche Nutzungsverhalten untersucht. Dafür wurden im Within-Subject Design (N = 30) drei Darstellungsvarianten zur MZF-Belegung hinsichtlich Interpretationszeit, Fehlerfreiheit der Entscheidung und subjektiver Entscheidungssicherheit verglichen. Weiterhin wurde auf Basis des TAM-Modells die wahrgenommene Nützlichkeit erhoben. Die Ergebnisse zeigen keine signifikanten Unterschiede zwischen den Darstellungsvarianten. Die Fahrgastinformation zur Belegung von MZF wurde insgesamt als nützlich wahrgenommen.
Luccarelli, M. & Wehr, F.: Future in-car user interfaces: Reducing operation complexity and widening feedback features. In:
Auto & design (2021), Nr. 248, S. 66-69
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Wehr, F. & Held, J.: Stereoscopic versus monoscopic displays: Learning fine manual dexterity skills using a microsurgical task simulator. In:
Applied Ergonomics 77 (2019), S. 40-49
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We investigated the learning of fine manual dexterity with a microsurgical instrument and a new simulator in a context of microsurgery. 30 subjects were divided into two groups. One (3D group) interacted with a stereoscopic and the other (2D group) with a monoscopic display. Visual information for the displays was captured from a surgical stereomicroscope. In 20 trials, both groups performed the repetitive tasks of picking up small rods from a funnel-shaped cavity and placing them outside. In analysing learning curves, we found that the initial learning process for hand-eye coordination is easier with a 3D display, and that performance persists at a higher level of proficiency than with the 2D display option. Thus stereoscopic displays can be especially beneficial for novices, for those learning new procedures, or for providing orientation to operators facing a new or altered spatial situation. Simulators with few reliefs or spatial textures should not be used for comparison between 3D and 2D viewing conditions.
Wehr, F. & Luccarelli, M.: Using Personas in the Design Process. Towards the Development of Green Product Personality for In-Car User Interfaces. In:
Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design 1 (2019), Nr. 1, S. 2911–2920
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The desire to combine advanced user-friendly interfaces with a product personality communicating
environmental friendliness to customers poses new challenges for car interior designers, as little research
has been carried out in this field to date. In this paper, the creation of three personas aimed at defining
key German car users with pro-environmental behaviour is presented. After collecting ethnographic data
of potential drivers through literature review, information about generation and Euro car segment led to
the definition of three key user groups. The resulting personas were applied to determine the most
important interaction points in car interior. Finally, present design cues of eco-friendly product
personality developed in the field of automotive design were explored. Our work presents three strategic
directions for the design development of future in-car user interfaces named as a) foster multimodal
mobility; b) emphasize the interlinkage economy - sustainable driving; and c) highlight new
technological developments. The presented results are meant as an impulse for developers to fit the
needs of green customers and drivers when designing user-friendly HMI components.