ABLe: Work-related vocation and performance for people with disabilities
Worum geht es?
Die Förderung der Inklusion von Menschen mit Behinderung (MmB) am Arbeitsplatz erfolgt durch UN-Nachhaltigkeitsziele, die Umsetzung der UN-Behindertenrechtskonvention und das deutsche Teilhabestärkungsgesetz. Dennoch besteht weiterhin Handlungsbedarf, insbesondere beim Finden geeigneter Arbeitsplätze für MmB, obwohl die Forschung zeigt, dass sie vielfältige individuelle Fähigkeiten und Stärken besitzen.
Erwerbstätige mit Behinderung gelten als besonders motiviert, vor allem wenn der Beruf ihren Präferenzen entspricht. Dieses "Passen" zum Beruf hat positive Effekte auf Motivation, Resilienz, Wohlbefinden und organisatorische Leistung. Eine besonders interessante Form dieses Passens ist die Ausübung einer Berufung innerhalb des gewählten Berufes.
Steckbrief
Fachgebiet
FB 07, Fachgebiet Nachhaltige Unternehmensführung
Kontakt
Prof. Dr. Stefan Gold
M.Sc. Wolfgang Bichler-Riedl
Dr. Stephanos Anastasiadis (Polizeiakademie Niedersachsen)
Prof. Dr. Anica Zeyen (Royal Holloway University of London)
Laufzeit
Januar 2022 – August 2024
Projektwebseite
These/weitere Detailinformationen
The aim of the project is to take a closer look at working people with disabilities and a lived vocation and to trace and analyze their path to a suitable profession. For this purpose, PWD from four occupational groups (pastors, PWD in the police, PWD in health and care professions, and founders) are given the opportunity to share their individual experiences of inclusion and the effects of legal, social and operational framework conditions in workshops using innovative methodology and subsequent biographical interviews.
These results are then mirrored with the experiences and assessments of HR managers in the respective occupational groups collected during the project. This will reveal the difficulties and opportunities that exist on the path to an inclusive labor market and the contributions that employees, companies, social legislation and society can make.