Contributions in Edited Volumes
2024
Beljean, Stefan (2024): Amerikanische Elite-Hochschulen und ihre Zulassungskriterien. Zur Rhetorik und organisationalen Funktion „ganzheitlicher“ Bewertungen. In: Christopher Dorn, Max Kaufmann und Frank Meier (Hg.): Organisierte Personenbewertung. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden (Organisationssoziologie), S. 161–181. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-45259-9_6
Lessky, Franziska; Freudhofmayer, Sabine; Fellner, Magdalena; Resch, Katharina (2024): Student civic engagement practices from an equity perspectiv: case studies from Austian universities. In: Cathy Stone und Sarah O'Shea (Hg.): Research Handbook on Student Engagement in Higher Education. [S.l.]: Edward Elgar Publishing, S. 302–3015.
Krücken, Georg; Kosmützky, Anna (2024): Governing Research: New Forms of Competition and Cooperation in Academia. In: Kerstin Sahlin und Ulla Eriksson-Zetterquist (Hg.): Revitalizing collegiality. Restoring faculty authority in universities. Leeds: Emerald Publishing (Research in the sociology of organizations; 87), S. 31–57.
Mauermeister, Sylvi; Brose, Julia; Langfeldt, Bettina; Steinhardt, Isabel; Götze, Nicolai (2024): Evaluieren und Publizieren? Eine Untersuchung deutschsprachiger Publikationen zum Qualitätsmanagement in Studium und Lehre von Mitarbeitenden in hochschulischen QM-Abteilungen von 1996 bis 2021. In: Sarah Schmidt, Markus Koppenborg, Berg, Helena und Christine Abele (Hg.): Evaluation an Hochschulen im Spannungsfeld zwischen Wissenschaftlichkeit und Pragmatismus. Berlin: DUZ , S. 193–208.
Wieczorek, O.; Heiberger, R. (2024): Analyse großer Netzwerke. In: Stegbauer, C., Häußling, R. (Hg.): Handbuch Netzwerkforschung. Springer VS, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-37507-2_38-1
2023
Krücken, Georg (2023): Die Zukunft der Universitätsorganisation: Forschung, Lehre, dritte Mission. In: Cornelius Torp (Hrsg.), Aufbruchstimmung: Die Universität Bremen und das Projekt Hochschulreform. Göttingen: Wallstein Verlag, S. 251-275.
Langfeldt, Bettina; Magerkort, Sören & Rauhut, Dennis (2023): Qualität im dualen Studium. Eine Analyse der rechtlichen Rahmenbedingungen auf Bundes- und Länderebene. In: Ilka Benner, Sebastian Dippelhofer, Katharina Hombach & Lars Müller (Hrsg.): Qualität im Hochschulsystem. Münster: Waxmann, S. 201-221.
Teichler, Ulrich (2023): Internationalization of Higher Education. In: Tierny, Robert J., Rizvi, Fazal; Eriksan,
Kadrice (eds.): International Encyclopedia of Education. Fourth Edition. Oxford: Elsevier 2023, pp. 239-249.
2022
Götze, Nicolai; Schneijderberg, Christian (2022): Metrical Valorization of Performance (MeVoP): The Funding-Induced Vertical Stratification and the Construction of Post-Humboldtian Research-Teaching Nexus in German Higher Education Institutions. In: Futao Huang, Timo Aarrevaara und Ulrich Teichler (Hg.): Teaching and Research in the Knowledge-Based Society. Historical and Comparative Perspectives. 1st ed. 2022. Cham: Springer International Publishing; Imprint Springer (Springer eBook Collection, 23), S. 53–76. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04439-7 .
Huang, Futao; Teichler, Ulrich; Aarrevaara, Timo (2022): Introduction: Some Considerations into the Teaching-Research Nexus. In: Futao Huang, Timo Aarrevaara und Ulrich Teichler (Hg.): Teaching and Research in the Knowledge-Based Society. Historical and Comparative Perspectives. 1st ed. 2022. Cham: Springer International Publishing; Imprint Springer (Springer eBook Collection, 23), S. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04439-7 .
Kleimann, Bernd (2022): Der SNF aus Sicht der Schweizerischen Hochschulen. In: Schweizerischer Wissenschaftsrat SWR (Hg.): Evaluation des Schweizerischen Nationalfonds. Bertelsmann, S. 154–254.
Schmid, Christian J.; Eisewicht, Paul (2022): Check Yourself Before You Wreck Yourself! Are You Cut Out for Ethnographic Fieldwork? In: Jenna Pandeli, Neil Sutherland und Hugo Gaggiotti (Hg.): Organizational Ethnography. An Experiential and Practical Guide. London: Routledge, 15-33 (2. Kapitel). ISBN: 9781003021582 .
Seidenschnur, Tim; Pineda, Pedro (2022): Germany. In: Amélia Veiga und Tim Seidenschnur (Hg.): The Role of European Universities in an Age of Pandemic, Bd. 37. Kopenhagen (CHEF Working Paper on University Reform, CHEF, Danish School of Education, Aarhus University, 37), 143-164.
Teichler, Ulrich (2022): Internationality of Academic Work. In: Claudia S. Sarrico, Maria João Rosa und Teresa Carvalho (Hg.): Research handbook on academic careers and managing academics. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: EE | Edward Elgar Publishing (Elgar handbooks in education), S. 356–373. ISBN: 978 1 83910 262 2 .
Teichler, Ulrich (2022): Internationalization of Higher Education. In: Robert J. Tierney, Fazal Rizvi und Kadriye Ercikan (Hg.): International Encyclopedia of Education. 4. Aufl. 14 Bände. [S.l.]: Elsevier (8), S. 239–249. ISBN: 9780128186305 .
Teichler, Ulrich; Aarrevaara, Timo; Huang, Futao (2022): Conclusion: What We Know About the Teaching-Research Nexus in the Knowledge-Based Society. In: Futao Huang, Timo Aarrevaara und Ulrich Teichler (Hg.): Teaching and Research in the Knowledge-Based Society. Historical and Comparative Perspectives. 1st ed. 2022. Cham: Springer International Publishing; Imprint Springer (Springer eBook Collection, 23), S. 241–253. DOI: doi.org/10.1007./978-3-031-04439-7
Veiga, Amélia; Seidenschnur, Tim (2022): Conclusion and summery. In: Amélia Veiga und Tim Seidenschnur (Hg.): The Role of European Universities in an Age of Pandemic, Bd. 37. Kopenhagen (CHEF Working Paper on University Reform, CHEF, Danish School of Education, Aarhus University, 37), S. 246–259.
Veiga, Amélia; Seidenschnur, Tim (2022): Introduction. In: Amélia Veiga und Tim Seidenschnur (Hg.): The Role of European Universities in an Age of Pandemic, Bd. 37. Kopenhagen (CHEF Working Paper on University Reform, CHEF, Danish School of Education, Aarhus University, 37), S. 1–12.
2021
Kleimann, Bernd (2021): Die organisationale Ordnung des Bewertens: eine kommunikationssoziologische Grundlegung. In: Frank Meier und Thorsten Peetz (Hg.): Organisation und Bewertung. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 71–99. DOI: 10.1007/978-3-658-31549-8 .
Klein, Daniel; Mishra, Shweta; Müller, Lars (2021): Die langfristigen individuellen Konsequenzen des Studienabbruchs. In: Martin Neugebauer, Hans-Dieter Daniel und Andrä Wolter (Hg.): Studienerfolg und Studienabbruch. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 279–300. ISBN: 978-3-658-32891-7 / 978-3-658-32892-4.
Krempkow, Rene; Höhle, Ester Ava (2021): The Roles of Higher Education Managers in Germany. First Results of an Online Survey. In: Bruno Broucker, Rosalind M. O. Pritchard, Göran Melin und Clare Milsom (Hg.): Sustaining the Future of Higher Education. Boston: BRILL (Higher Education, 2), S. 192–210. ISBN: 978-90-04-46779-8 / 978-90-04-46778-1 / 978-90-04-46780-4.
Krücken, Georg (2021): Imaginierte Öffentlichkeiten – Zum Strukturwandel von Hochschule und Wissenschaft. In: Martin Seeliger und Sebastian Sevignani (Hg.): Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit? Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG (Sonderband Leviathan, 37), S. 406–424. ISBN: 978-3-8487-7171-4.
Krücken, Georg (2021): Wissenschaftsfreiheit als Institution -Überlegungen zum Wandel ihrer Rahmenbedingungen und Herausforderungen in Deutschland. In: Harald A. Mieg, Christiane Schnell und Rainer Zimmermann (Hg.): Jahrbuch 2020 der Gesellschaft für Wissenschaftsforschung. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag Berlin (im Erscheinen).: Wissenschaftlicher Verlag Berlin (Jahrbuch 2020 der Gesellschaft für Wissenschaftsforschung), S. 179–195. ISBN: 978-3-96138-282-8 .
Langfeldt, Bettina; Kelle, Udo (2021): Mixed-Methods-Research im Kontext von Gesundheitsförderung und Prävention. In: Marlen Niederberger und Emily Finne (Hg.): Forschungsmethoden in der Gesundheitsförderung und Prävention. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 573–597. DOI. doi.org/10.1007/978-3-658-31434-7
Mishra, Shweta; Braun, Edith (2021): The Changing Role of Higher Education. From Social/Societal Aspect to Employability Gains. In: Christina Hughes und Malcolm Tight (Hg.): Learning Gain in Higher Education. London: Emerald Group Publishing (International Perspectives on Higher Education Research, 14), S. 87–99. ISBN: 978-1838672805 .
Rittgerott, Christiane; Metz-Göckel, Sigrid (2021): Einleitung. In: Sigrid Metz Göckel und Christiane Rittgerott (Hg.): Hochschule gestalten. Planen – forschen – realisieren. Weggefährt*innen von Aylâ Neusel berichten. Leverkusen-Opladen: Barbara Budrich Verlag, S. 11–24. ISBN: 978-3-8474-2532-8. Online verfügbar als Leseprobe
Teichler, Ulrich (2021): Educación superior y empleo de graduados: condiciones y desafios ambiantes (Higher education and Graduate Employment: Changing Conditions and Challenges). In: ORELLANA, Natalia, ZAVANDO, Sonia, GALLARDO, Gonzalo und Isabella CUENO (Hg.): Educación superior y mundo del trabajo (Higher Education and the World of Education). Perspectivas teóricas, gestíon y experencias coloborativas a 10 anos des encuentro BIESTRA en Chile. Santago: Ediciones Fundación OCIDES, S. 11–48.
Teichler, Ulrich (2021): Entscheidungsstrukturen im deutschen Hochschulsystem – wiederholte Enttäuschungen und rastloser Wandel? In: Sigrid Metz Göckel und Christiane Rittgerott (Hg.): Hochschule gestalten. Planen – forschen – realisieren. Weggefährt*innen von Aylâ Neusel berichten. Leverkusen-Opladen: Barbara Budrich Verlag, S. 49–61. ISBN: 978-3-8474-2532-8 .
Teichler, Ulrich (2021): Foreword. In: Elizabeth Balbachevsky, Yuzhuo Cai, Heather Eggins und Svetlana Shenderova (Hg.): Building Higher Education Cooperation with the EU. Challenges and Opportunities from Four Continents. Boston: BRILL (Global Perspectives on Higher Education Ser). ISBN: 978-90-04-44540-6.
Teichler, Ulrich (2021): Introduction. Amidst a Multitude of Tensions: The Daily Life of a Cross-Border University. In: Yunyun QIN (Hg.): Building Cross-Border Joint Universities in China: A Study of Organizational Dilemma. London und New York: Routledge. DOI: 9780429319594.
Teichler, Ulrich (2021): The Academic Profession in Japan and Germany. In: Gisela Trommsdorff, Hans-Joachim Kornadt und Carmen Schmidt (Hg.): Sozialer Wandel in Deutschland und Japan. 30 Jahre Deutsch-japanische Gesellschaft für Sozialwissenschaften. Lengerich: Pabst Science Publishers, S. 255–270. ISBN: 978-3-95853-742-2.
2020
Blume, Lorenz; Brenner, Thomas; Bünstorf, Guido; König, Johannes (2020): Räumliche Implikationen verstärkter Drittmittelorientierung in der Hochschulfinanzierung. In: Rolf-Dieter Postlep, Lorenz Blume und Martina Hülz (Hg.): Hochschulen und ihr Beitrag für eine nachhaltige Regionalentwicklung; Universities and their contribution to sustainable regional development. Forschungsberichte der ARL. Hannover: Verlag der ARL - Akademie für Raumforschung und Landesplanung, S. 208–232.
Brunnstroem, Linus; Bünstorf, Guido; McKelvey, Maureen (2020): Exploring the role(s) of reseacher-based projects in Swedish university incubators. In: Guclu Atinc (Hg.): Academy of Management Proceedings. Academy of Management (1).
Knappertsbusch, Felix; Langfeldt, Bettina; Kelle, Udo (2021): Mixed-Methods and Multimethod Research. In: Betina Hollstein, Rainer Greshoff, Schimank, Uwe und Anja Weiß (Hg.): Soziologie - Sociology in the German-Speaking World. Special Issue Soziologische Revue 2020: De Gruyter Oldenbourg. DOI: 10.1515/9783110627275 . Open Access.
Kosmützky, Anna; Krücken, Georg (2020): Science and Higher Education. In: Betina Hollstein, Rainer Greshoff, Schimank, Uwe und Anja Weiß (Hg.): Soziologie - Sociology in the German-Speaking World. Special Issue Soziologische Revue 2020: De Gruyter Oldenbourg, S. 345–360. DOI: 10.1515/9783110627275 . Open Access.
Krücken, Georg (2020): Digital is the new presence? Überlegungen im Blick auf Interaktion, Organisation und Gesellschaft. In: Marija Stanisavljevic und Peter Tremp (Hg.): (Digitale) Präsenz - Ein Rundumblick auf das soziale Phänomen Lehre: Zenodo, S. 55–58. DOI: 10.5281/zenodo.4291792. Open Access.
Krücken, Georg (2020): The European University as a Multiversity. In: Lars Engwall (Hg.): Missions of universities. Past, present, future.: Springer Nature Switzerland AG (Higher Education Dynamics, 55), S. 163–178. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-41834-2 .
Krücken, Georg; Magerkort, Sören (2020): Germany, Higher Education in. In: Miriam E. David und Marilyn J. Amey (Hg.): The SAGE Encyclopedia of Higher Education. 2455 Teller Road, Thousand Oaks, California 91320: SAGE Publications, Inc, S. 645–646. ISBN: 978-1-47-394291-2 .
Langfeldt, Bettina; Kelle, Udo; Metje, Brigitte (2020): Mixed Methods und die Qualität standardisierter Daten. In: Anja Mays, André Dingelstedt, Verena Hambauer, Stephan Schlosser, Florian Berens, Jürgen Leibold und Jan Karem Höhne (Hg.): Grundlagen - Methoden - Anwendungen in den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 173–195. DOI: https: 10.1007/978-3-658-15629-9_1.
Mishra, Shweta (2020): Inklusive Hochschulen. Studierende mit Behinderungen und/oder chronischen Erkrankungen an den Hochschulen in Deutschland und den USA. In: Felix Welti (Hg.): Inklusion in Wissenschaftskultur und Selbstverwaltung der Hochschulen. Kassel: kassel university press, S. 57–84. Online verfügbar unter kobra.uni-kassel.de/handle/123456789/11886.
Schmid, Christian; Wilkesmann, Uwe (2020): Eine praxistheoretische Fundierung der Governance wissenschaftlicher Weiterbildung. In: Wolfgang Jütte und Matthias Rohs (Hg.): Handbuch Wissenschaftliche Weiterbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften (Living reference work), S. 215–233. DOI: 10.1007/978-3-658-17674-7 .
Schmid, Christian J. (2020): Studentischer Misfit. Über die privilegierten Bildungschancen eines unterprivilegierten Bildungsaußenseiters. In: Swantje Lahm und Thomas Hoebel (Hg.): Kleine Soziologie des Studierens. Eine Navigationshilfe für sozialwissenschaftliche Fächer. utb: Opladen, Toronto, Budrich, S. 27–32. DOI: 10.36198/9783838555737 .
Stumme, Gerd (2020): On Ordinal Data Science and its role in Socially Acceptable ICTDesign. In: Anja Hentschel, Gerrit Hornung, Silke Jandt (Hg.): Mensch – Technik – Umwelt: Verantwortung für eine sozialverträgliche Zukunft. Festschrift für Alexander Roßnagel zum 70. Geburtstag. Baden-Baden: Nomos, S. 181–198. ISBN: 978-3-8487-7014-4.
Teichler, Ulrich (2020): Academic Staff. In: Miriam E. David und Marilyn J. Amey (Hg.): The SAGE Encyclopedia of Higher Education. 2455 Teller Road, Thousand Oaks, California 91320: SAGE Publications, Inc, S. 48–50. ISBN: 978-1-47-394291-2.
Teichler, Ulrich (2020): Growth of Higher Education Systems. In: Miriam E. David und Marilyn J. Amey (Hg.): The SAGE Encyclopedia of Higher Education. 2455 Teller Road, Thousand Oaks, California 91320: SAGE Publications, Inc, S. 677–678. ISBN: 978-1-47-394291-2.
Wilkesmann, Uwe; Vorberg, Ronja; Schmid, Christian J. (2020): Motivation von Lehrenden in der wissenschaft lichen Weiterbildung. In: Eva Cendon, Uwe Wilkesmann, Annika Maschwitz, Sigrun Nickel, Karsten Speck und Uwe Elsholz (Hg.): Wandel an Hochschulen? Entwicklungen der wissenschaftlichen Weiterbildung im Bund-Länder-Wettbewerb "Aufstieg durch Bildung: offene Hochschulen". 1. Auflage. Münster: Waxmann, S. 187–210. ISBN: 978-3-8309-4106-4. Open Access.
2019
Baumann, Janosch; Krücken, Georg (2019): Debated Legitimacy: Accreditation in German Higher Education. In: Christian Schneijderberg (Hg.): SPECIAL ISSUE: Taking Account of 20 years of Quality Assurance in German Higher Education. Higher Education Policy 32 (1), S. 29–48. DOI: https://doi.org/10.1057/s41307-018-0120-x .
Klein, Daniel; Schwabe, Ulrike; Stocké, Volker (2019): Studienabbruch im Masterstudium. Erklären akademische und soziale Integration die unterschiedlichen Studienabbruchintentionen zwischen Master- und Bachelorstudierenden? In: Markus Lörz und Heiko Quast (Hg.): Bildungs- und Berufsverläufe Mit Bachelor und Master. Determinanten, Herausforderungen und Konsequenzen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 273–306. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-22394-6 .
Krücken, Georg (2019): Neo-Institutionalismus. Empirische, theoretische und methodische Perspektiven. In: Raimund Hasse und Anne K. Krüger (Hg.): Neo-Institutionalismus. Kritik und Weiterentwicklung eines sozialwissenschaftlichen Paradigmas. 1. Auflage. Bielefeld: transcript (Sozialtheorie), S. 247–266. DOI: https://doi.org/10.1515/9783839443026-011 .
Magerkort, Sören; Krücken, Georg (2019): Internationalization and Organizational Innovation in Universities in Germany. In: Technische Hochschule Ingolstadt und Universidade Federal do Paraná (Hg.): Mobility. Transfer. Society. Germany - Brazil 2017-2019 The strategic partnership AWARE. Ingolstadt, S. 112–117.
Schneijderberg, Christian (2019): Research Concerning Quality Assurance as Research on the Consequences of Political Reforms. In: Christian Schneijderberg (Hg.): SPECIAL ISSUE: Taking Account of 20 years of Quality Assurance in German Higher Education. Higher Education Policy 32 (1), S. 1–3. DOI: https://doi.org/10.1057/s41307-018-00131-z .
Schneijderberg, Christian; Steinhardt, Isabel (2019): Accreditation of X Qualities Instead of Quality X: A Normative Analysis of Criteria of the German Higher Education Accreditation Regime. In: Christian Schneijderberg (Hg.): SPECIAL ISSUE: Taking Account of 20 years of Quality Assurance in German Higher Education. Higher Education Policy 32 (1), S. 5–28. DOI: https://doi.org/10.1057/s41307-018-0111-y .
Seidenschnur, Tim; Krücken, Georg (2019): Constructing the Consultant as a Legitimate Actor: The Role of Active Clients in Universities. In: Hokyu Hwang, Jeannette A. Colyvas und Gili S. Drori (Hg.): Agents, actors, actorhood. Institutional perspectives on the nature of agency, action, and authority. First edition. Bingley, UK: Emerald Publishing (Research in the sociology of organizations, v. 58), S. 111–133.
Steinhardt, Isabel; Schneijderberg, Christian (2019): Legitimität von Daten und Wissen der Qualitätssicherung bzw. des Qualitätsmanagements. In: Florian Reith, Benjamin Ditzel, Markus Seyfried, Isabel Steinhardt und Tobias Scheytt (Hg.): Qualitätssicherung und Qualitätsmanagement an Hochschulen. Theoretische Perspektiven und Methoden. Augsburg, München: Rainer Hampp Verlag (Universität und Gesellschaft - Schriftenreihe zur Universitätsentwicklung, 9), S. 183–204. DOI: doi.org/10.978.395710/3536 .
Teichler, Ulrich (2019): The Future of Higher Education: Views from Higher Education Research. In: Pavel Zgaga, Ulrich Teichler, Hans G. Schuetze und Andrä Wolter (Hg.): Higher Education Reform: Looking Back - Looking Forward. Second Revised Edition. 2nd edition. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, S. 31–52.
Teichler, Ulrich (2019): Towards a Quaternary Education and Lifelong Learning System: A Perennial Declamation: or an Imminent Future for Higher Education? In: Pavel Zgaga, Ulrich Teichler, Hans G. Schuetze und Andrä Wolter (Hg.): Higher Education Reform: Looking Back - Looking Forward. Second Revised Edition. 2nd edition. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, S. 321–343.
Teichler, Ulrich (2019): “Yükselkögretain Icin Yeni Zorkluklar ve Yüksekögretin Arastirmalarium Gelece¬gi” (New Challenges of Higher Education and the Future of Higher Education Research). In: Mete (Hg.) Kurtoglu (Hg.): Neoliberalizm, Bilgi ve Universiteler. Elestirel Yükselkögretain Arastirmalarina Giris (Neoliberalism, Knowledge and Universities. An Introduction to Critical Higher Education Research), Istanbul: Notabene Yayinlan 2019. Istanbul: Notabene Yayinlan, S. 33–60.
Zgaga, Pavel; Teichler, Ulrich; Schuetze, Hans G.; Wolter, Andrä (2019): Reforming Higher Education for a Changing World. In: Pavel Zgaga, Ulrich Teichler, Hans G. Schuetze und Andrä Wolter (Hg.): Higher Education Reform: Looking Back - Looking Forward. Second Revised Edition. 2nd edition. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, S. 13–28.
2018
Schneijderberg, C., & Teichler, U. (2018). Doctoral Education, Training and Work in Germany. In: J. C. Shin, B. M. Kehm, & G. A. Jones (Hrsg.): Doctoral Education for the Knowledge Society: Convergence or Divergence in National Approaches? (S. 13–34). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-89713-4_2