Publications

Books

Kotte, S. & Taubner, S. (Eds.) (in prep.). Mentalisierung in Organisationen. Wiesbaden: Springer.

Kotte, S. (2017). Deutsch-israelisches Leadership Development. Eine Evaluationsstudie. Heidelberg: Springer

Möller, H. & Kotte, S. (2016). Diagnostik im Coaching kurzgefasst. Eine Einführung für Berater, Personaler und Führungskräfte. Wiesbaden: Springer.

Möller, H. & Kotte, S. (Eds.) (2014). Diagnostik im Coaching. Grundlagen, Analyseebenen, Praxisbeispiele. Heidelberg: Springer.

Kotte, S., Heidemann, K., Steckhan, H. & Rietz, C. (2006). Reintegration nach Auslandseinsätzen: Eine empirische Untersuchung zur effektiven Kommunikation im Ausland gewonnener Erfahrungen. Schriftenreihe der Arbeitsgruppe „Expatriates“ am Zentrum für Evaluation und Methoden an der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität in Bonn. Bonn: PACE.

 

Journal Articles (*peer-reviewed)

Müller, A. & Kotte, S. (2018). Start-up-Nation Israel und risikoaverses Deutschland im Austausch: Voneinander lernen im Rahmen eines Leadership Development Programms. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 25 (1), 73-87.*

Taubner, S., Müller, S. & Kotte, S. (2017) Mentalizing Vocational Training increases mentalization interest in professionals and young people with learning disabilities. Mental Health & Prevention, 6, 1-11.*

Kotte, S. (2017). Supervision von Coaching. Organisationsberatung, Supervision, Coaching, 24 (3), 333-346.*

Kotte, S. & Taubner, S. (2017). Mentalisierung in der Teamsupervision. Blickpunkt EFL-Beratung, 38, 53-63.

Kotte, S. & Taubner, S. (2016). Mentalisierung in der Teamsupervision. Organisationsberatung Supervision Coaching, 23 (1), 75-89.

Kotte, S., Hinn, D., Oellerich, K. & Möller, H. (2016). Der Stand der Coachingforschung: Kernergebnisse der vorliegenden Metaanalysen. Organisationsberatung Supervision Coaching, 23 (1), 5-23.

Möller, H. & Kotte, S. (2015). Supervision – Past, Present, Future. Psychotherapie im Dialog, Themenheft Supervision, 16-24.

Taubner, S., Curth, C., Unger, A. & Kotte, S. (2014). Die Mentalisierende Berufsausbildung – Praxisbericht an einem Berufsbildungswerk für lernbehinderte Adoleszente. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 738-760.*

Möller, H., Oellerich, K., Schubert, D. & Kotte, S. (2014). Beratungsforschung mit, für oder ohne die Praxis? Organisationsberatung Supervision Coaching, 21 (3), 313-327.

Möller, H. & Kotte, S. (2014). Standardisierung tut not: Diagnostik im Coaching. Wirtschaftspsychologie aktuell, 2, 36-39.

Möller, H., Kotte, S. & Oellerich, K. (2013). Coaching-Praxis und Wissenschaft – ein unüberwindlicher Gap? CoachingMagazin, 2013 (1), 35-39.

Möller, H. & Kotte, S. (2011). Die Zukunft der Coachingforschung. Organisationsberatung Supervision Coaching, 18 (4), 445-456.

Möller, H.,Kotte, S., Liebelt, A. (2011). „Denn sie wissen (oft) nicht, was sie tun“: Sechs Thesen zu einer guten Coaching-Ausbildung. Wirtschaftspsychologie aktuell, 3, 25-30.

 

Book Chapters

Kotte, S. (2018). Supervision von Coaching. In S. Greif, H. Möller & W. Scholl (Eds.), Schlüsselkonzepte im Coaching (p. 573-581). Heidelberg: Springer

Möller, H. & Kotte, S. (2018). Diagnostik im Coaching. In S. Greif, H. Möller & W. Scholl (Eds.), Schlüsselkonzepte im Coaching (p. 105-113). Heidelberg: Springer

Taubner, S. & Kotte, S. (2018). Mentalisierung im Coaching. In S. Greif, H. Möller & W. Scholl (Eds.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching (p. 353-362). Heidelberg: Springer.

Möller, H., Oellerich, K., Hinn, D. & Kotte, S. (2017). The ambivalent relationship between coaching research and coaching practice: Discreetly ignoring, critically observing or beneficially cooperating? In A. Schreyögg & C. Schmidt-Lellek (Eds.), The professionalization of coaching. Wiesbaden: Springer.

Kotte, S. & Hammermann, F. (2017). Ida – Der lange Weg in die Organisations- und Lebensform Kloster. In H. Möller & T. Giernalczyk (Eds.), Organisationskulturen im Film (p. 243-256). Heidelberg: Springer

Kotte. S. & Möller, H. (2016). Diagnostik im Coaching!? Anspruch und Wirklichkeit. In: C. Triebel, J. Heller, B. Hauser & A. Koch (Eds.), Qualität im Coaching. Denkanstöße und neue Ansätze: Wie Coaching mehr Wirkung und Klientenzufriedenheit bringt (p. 133-142). Berlin, Heidelberg: Springer.

Kotte, S. & Möller, H. (2016). Coaching im Kontext von Führungsentwicklungsprogrammen. In R. Wegener, A. Fritze & M. Loebbert (Eds.), Zur Differenzierung von Handlungsfeldern im Coaching – Etablierung neuer Praxisfelder (p. 35-52). Wiesbaden: Springer.

Kotte, S., Oellerich, K., Schubert, D. & Möller, H. (2015). Das ambivalente Verhältnis von Coachingforschung und -praxis: Dezentes Ignorieren, kritisches Beäugen oder kooperatives Miteinander? In A. Schreyögg & Ch. Schmidt-Lellek (Eds.), Die Professionalisierung von Coaching. Ein Lesebuch für den professionellen Coach (p. 23-45). Wiesbaden: VS-Verlag.

Kotte, S. & Künzel, E. (2014). Nutzung von im Unternehmen durchgeführter Diagnostik für das Coaching. In H. Möller & S. Kotte (Eds.), Diagnostik im Coaching (p. 199-232). Heidelberg: Springer.

Möller, H. & Kotte, S. (2014). Zur Relevanz systematisch-diagnostischen Vorgehens im Coaching. In H. Möller & S. Kotte (Eds.), Diagnostik im Coaching (p. 3-16). Heidelberg: Springer.

Möller, H. & Kotte, S. (2014). Integration und Ausblick: Ein Vorschlag zur systematischen Eingangsdiagnostik im Coaching. In H. Möller & S. Kotte (Eds.), Diagnostik im Coaching (p. 319-336). Heidelberg: Springer.

Kotte, S. & Möller, H. (2013). Standardisierte Verhaltensbeobachtung als Forschungszugang zu Gruppen- und Teamsupervision mit Hilfe des IKD. In S. Busse & B. Hausinger (Eds.), Supervisions- und Coachingprozesse erforschen. Theoretische und methodische Zugänge. (p. 152-179). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Kotte, S. & Möller, H. (2013). Coaching im Kontext von Führungsentwicklungsprogrammen. In R. Wegener, A. Fritze & M. Loebbert (Eds.), Coaching-Praxisfelder. Forschung und Praxis im Dialog (Online-Section, p. 31-49). Wiesbaden: Springer.

Möller, H. & Kotte, S. (2012). Aktueller Forschungsstand und Implikationen für die Zukunft der Coachingforschung. In: Deutscher Bundesverband Coaching e.V. (Ed.). Leitlinien und Empfehlungen für die Entwicklung von Coaching als Profession: Kompendium mit den Professionsstandards des DBVC (4th ed.) (p. 129-138). Osnabrück: DBVC

 

Conference Presentations

Diermann, I., Müller, A., Möller, H. & Kotte, S. (2018, September). “What should we work on today?“ – An interview study on coaches’ thematic and methodical approach to the initial exploration in workplace coaching. Presentation at the 11th Annual Coaching in Leadership and Healthcare Conference of the Institute of Coaching, Harvard Medical School, Boston, Massachusetts, USA.

Kotte, S. (2018, June). Making Team Coaching More Effective: How Mentalizing Can Inform and Guide Team Coaching. Presentation at the Annual Conference of the European Academy of Management, Reykjavik, Iceland.

Diermann, I., Müller, A., Eigl, M., Möller, H. & Kotte, S. (2017, September). Supervision zur Qualitätssicherung im Coaching? Eine Bestandsaufnahme der Supervision von Business Coaches. Presentation at the 10th Meeting of the Section Work, Organizational, and Business Psychology of the German Psychological Society, Dresden.

Bierbüsse, A. & Kotte, S. (2017, September). Lerntransfer in der betrieblichen Weiterbildung – Die Bedeutung der Führungskraft im Rahmen des Lerntransferprozesses. Presentation at the 10th Meeting of the Section Work, Organizational, and Business Psychology of the German Psychological Society, Dresden.

Kotte, S. & Taubner, S. (2017, July). Mentalization-oriented team coaching: An approach to resolving conflict at the workplace. Presentation at the 30th Annual Meeting of the International Association for Conflict Management, Berlin.

Kotte, S. & Taubner, S. (2016, September). Mentalisierung in der Teamsupervision. Poster at the 50th Congress of the German Society for Psychology, Leipzig, Germany.

Hinn, D., Kotte, S. & Möller, H. (2016, February). „Up in the air? – Outplacement und Beratung“.Workshop at the 6th Congress for Psychodynamic Coaching and Psychoanalytic Social Psychology: The Art of Resigning, Kassel, Germany.

Kotte, S. & Möller, H. (2015, September). Internationale Führungskräfteentwicklung: Wie hängen Einstellungsänderungen durch Intergruppenkontakt und die Verbesserung von Führungskompetenzen zusammen? Presentation at the 9th Meeting of the Section Work, Organizational, and Business Psychology of the German Psychological Society, Mainz.

Hundeling, M. & Kotte, S. (2015, September). Evaluation von Leadership Development: Entwicklung und Anwendung eines praktikablen Evaluationsansatzes. Presentation at the 9th Meeting of the Section Work, Organizational, and Business Psychology of the German Psychological Society, Mainz.

Burow, A. & Kotte, S. (2015, September). Diagnostik im Coaching – Eine explorative Studie. Presentation at the 9th Meeting of the Section Work, Organizational, and Business Psychology of the German Psychological Society, Mainz.

Kotte, S. & Möller, H. (2015, August). How Program Design Affects the Development of Different Competencies Differently. Mixed-methods Evaluation of a Binational Leadership Development Program. Presentation at the 75th Annual Meeting of the Academy of Management, Vancouver, Canada.

Kotte, S. & Möller, H. (2015, May). Evaluation of Leadership Development Programs: Formative and Summative Evaluation of a Binational Leadership Program. Poster at the 17th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Kotte, S. (2015, April). Research and Practice in Coaching and Supervision: How to Build on an Ambivalent Relationship? Talk at the ANSE Research Conference on Supervision and Coaching, Budapest, Hungary.

Kotte, S. & Döring, P. (2015, February). Führen und Mentalisieren – Mentalisieren in Organisationen. Workshop at the 6th Congress for Psychodynamic Coaching and Psychoanalytic Social Psychology: Leadership – “good enough”, Kassel, Germany.

Kotte, S., Schubert, D., Möller, H. (2014, September). Warum eigentlich (nicht)? Beweggründe von Coachs für die (Nicht-)Teilnahme an Forschung. Talk at the 49th Congress of the German Society for Psychology, Bochum, Germany.

Kotte, S. & Möller, H. (2014, July). Does intergroup contact imply differential effects for members of former victim and perpetrator groups? A field study on the outcomes of an Israeli-German encounter. Talk at the 27th Annual Conference of the International Association for Conflict Management, Leiden, Netherlands.

Kotte, S. & Sell, C. (2013, November). The difficulty of friendship in the presence of the past: A mixed methods approach to Israeli-German group development. Talk at the XVIIIth Workshop Aggression, Bielefeld, Germany.

Kotte, S. (2013, November). Impulsreferat Beratungsforschung: Zur Kooperation von Wissenschaft und Praxis. Invited Talk for the Austrian Association for Supervision, Vienna, Austria.

Kotte, S. & Sell, C. (2013, July). The trouble of giving a face to the omnipresent beast: A mixed methods approach to Israeli-German group development. Talk at the 26th Annual Conference of the International Association for Conflict Management, Tacoma, USA.

Kotte, S. & Möller, H. (2013, June). Diagnostik im Coaching - zwischen Zähneknirschen und Neugier? Talk at the Ekeberg Coaching Days, Ekeberg, Germany.

Kotte, S. & Möller, H. (2013, May). Group development as instrument for leadership development: Perspectives from a German-Israeli leadership development program. Talk at the 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Muenster, Germany.

Möller, H. & Kotte, S. (2012, October). Vertrauen in Organisationen - Implikationen für das Managementcoaching. Co-Talk at the Coaching Congress of the German Association for Coaching (DBVC), Wiesbaden, Germany.

Kotte, S. & Möller, H. (2012, September). Coachingelemente im Rahmen von Führungsentwicklungs-programmen: Bedeutung und Effekte aus Teilnehmersicht. Talk at the 48th Congress of the German Society for Psychology, Bielefeld, Germany.

Möller, H. & Kotte, S. (2012, June). Coaching im Kontext von Führungsentwicklungsprogrammen: Forschungsstand, Umsetzungsformen und erste Ergebnisse einer aktuellen Evaluationsstudie. Talk at the 2nd International Coaching Research Congress in the German-speaking Area, Basel, Switzerland.

Kotte, S. & Möller, H.(2012, June). Group development within a German-Israeli leadership program. Talk at the 25th Annual Conference of the Forum for Peace Psychology: Perpetrators and Victims of Collective Violence, Konstanz, Germany.

Möller, H. & Kotte, S. (2012, May). Forschung und Praxis im Dialog: Stand der Coachingforschung, Herausforderungen und Perspektiven. Talk at the Ekeberg Coaching Days, Ekeberg, Germany.