Publikationen

Zeitschriftenbeiträge

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumenn, J., Neeb, Y., & Weinert, S. (in press). Processing of positive-causal and negative-causal coherence relations in primary school children and adults: A test of the cumulative cognitive complexity approach in German. Journal of Child Language.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (2014). Phonological recoding, orthographic decoding, and comprehension skills during reading acquisition. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 447-472. [preprint]

 

Buchbeiträge

Knoepke, J. & Richter, T. (in press). Reading comprehension: Individual differences, disorders, and underlying cognitive processes. In A. Bar On & D. Ravid (Eds.), Handbook of communication disorders: Theoretical, empirical, and applied linguistic perspectives. Berlin: De Gruyter Mouton. [preprint]

Neeb, Y., Naumann, J., Knoepke, J., Isberner, M.-B. & Richter, T. (in Druck). Phonologische Verarbeitung von gesprochener und geschriebener Sprache: Erfassung und Unterschiede im Verlauf der Grundschulzeit. In A. Redder, J. Naumann & R. Tracy (Hrsg.), Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung (FiSS): Ergebnisse. Münster: Waxmann.

Naumann, J., Richter, T., Kutzner, Y., Knoepke, J. & Isberner, M.-B. (2014). ProDi-L: Prozessorientierte Erfassung des Leseverstehens im Grundschulalter. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.), Bildungsforschung 2020: Herausforderungen und Perspektiven (Bildungsforschung Band 40, S. 267-270). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Neeb, Y. & Naumann, J.  (2013). Leseverstehen = Hörverstehen X Dekodieren? Ein stringenter Test der Simple View of Reading bei deutschsprachigen Grundschulkindern. In A. Redder & S. Weinert (Hrsg.), Sprachförderung und Sprachdiagnostik: Interdisziplinäre Perspektiven (S. 256-276). Münster: Waxmann.

 

Testinstrument

Richter, T., Naumann, J., Isberner, M.-B., Neeb, Y., & Knoepke, J. (in Druck). ProDi-L: Prozessbezogene Diagnostik des Leseverstehens bei Grundschulkindern [Computergestütztes Testverfahren]. Göttingen: Hogrefe.

 

Konferenzbeiträge 

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., & Neeb, Y. (2015). R = D X C? Eine Überprüfung der Simple View of Reading für deutsche Grundschulkinder. Poster presented at 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kassel, Deutschland.

 Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., Neeb, Y., &  Weinert, S. (2015, Juli). Processing of positive and negative-causal coherence relations in children and adults: A test of the cumulatoive cognitive complexity approach in German. Poster presented at Child Language Symposium 2015, Warwick, UK.

Knoepke, J., & Richter, T. (2015, Juli). Processing local coherence relations as a function of polarity and of position of the connective in German. Paper presented at the 25th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Minneapolis, USA.

Knoepke, J. (2015, April). Prozessorientierte Diagnostik von Lesefähigkeiten in der Grundschule: ProDi-L. Testvalidierung und praktische Anwendung. Paper presented at the regular research colloquium of the ‚REaD’ project at the Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Berlin, Germany.

Richter, T., Knoepke, J., Isberner, M.-B., Naumann, J., & Neeb, Y. (2015, März). Comprehension of positive-causal and negative-causal connectives: Developmental aspects and cognitive processing. Paper presented at University of Leiden, Leiden, Netherlands.

Müller, B., Knoepke, J., & Richter, T. (2014, September). Die Rolle der Prosodie beim Leseverstehen. Zum Zusammenhang von betontem Lesen und Leseverständnis. Poster presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Germany.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., & Neeb, Y. (2014, August). Applying the Simple View of Reading to German Primary School Children: R = D X C? Poster presented at the Twenty-fourth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Chicago, USA.

Richter, T., Knoepke, J., & Hinze, S. (2014, August). Mixed-effects models for multilevel data: An introduction for text comprehension researchers. Workshop presented at the 25th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Chicago, USA.

Richter, T., & Knoepke, J. (2014, Mai). Mehrebenenmodelle (gemischte Modelle): Eine Einführung. Workshop presented at the Doktorand(inn)en-Workshop des DFG-Schwerpunktprogramms 1409 "Wissenschaft und Öffentlichkeit" at the Department of Psychology at the University of Marburg, Marburg, Germany.

Neeb, Y., Naumann, J., Richter, T., Knoepke, J. & Isberner, M. (2014, Mai). Effects of spoken word recognition at school entry on text comprehension in Grade 3 are mediated through lexical quality. Paper presented at the 12th Conference on Educational Assessment – CEA 2014, Szeged, Hungary.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J., & Neeb, Y. (2014, Mai). Comprehension of positive causal and negative causal connectives in German primary school children and adults. Paper presented at the regular research colloquium of the Zentrum für Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS), Berlin, Germany.

Naumann, J., Neeb, Y., Richter, T., Knoepke, J. & Isberner, M.B. (2014, April). Process oriented assessment of reading and listening skills. Paper presented at the 6th Szeged Workshop on Educational Evaluation, Szeged, Hungary.

Neeb, Y., Naumann, J., Richter, T., Knoepke, J. & Isberner, M. (2014, April). Effects of spoken word recognition at school entry on text comprehension in Grade 3 are mediated through lexical quality. Paper presented at the 6th Szeged Workshop on Educational Evaluation, Szeged, Hungary.

Knoepke, J., & Richter, T. (2014, April). Prozessorientierte Diagnostik von Lesefähigkeiten in der Grundschule: ProDi-L. Paper presented at the colloquium ‘Interventionen zur Leseförderung: Diagnose, Training und Effekte’ at the Pädagogische Hochschule Freiburg, Fribourg, Switzerland.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (März, 2014). Prozessorientierte Diagnostik des Leseverstehens. Paper presented at the 2. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main, Germany.

Richter, T. & Knoepke, J. (März, 2014). Prozessbezogene Diagnostik von Lesefähigkeiten in der Grundschule: ProDi-L. Paper presented at the Lehrerbildungsforum Deutsch, Reinhardswaldschule, Kassel, Germany.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (September, 2013).  Bildungspraktische Anwendung von ProDi-L und ProDi-H. Vortrag gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim, Deutschland.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (2013, Juli). Do primary school children ignore concessive connectives in text comprehension? Poster presented at Twenty-Third Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Valencia, Spanien.

Neeb, Y., Naumann, J., Richter, T., Knoepke, J. & Isberner, M.-B. (2013, Juli). Effects of auditory language skills at school entry on text comprehension in grade 2 are mediated through lexical quality. Poster presented at Twenty-Third Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Valencia, Spanien.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Neeb, Y. (2013, Juni). Primary school children's use of case marking and word order information in auditory and written sentence processing in German. Poster presented at Child Language Seminar 2013, Machester, UK.

Knoepke, J., Richter, T., Isberner, M.-B., Naumann, J. & Kutzner, Y. (2012, Dezember). Lokale Kohärenzbildung und Konnektorenverständnis bei Grundschulkindern. Vortrag gehalten beim FiSS-Workshop “Bildungssprachliche Sprachkomponenten – bildungssprachlicher Wortschatz und Konnektorenverständnis“, Kassel, Germany.