Apl. Prof. Dr. Rainer Voßkamp
Head of the Unit Quantitative Methods / Economics
Consultation hours are currently by appointment. Prof. Voßkamp's office hours usually take place on Mondays from 3:30 pm. If you have a request that should be discussed during office hours, please send us an e-mail. Please note the information on e-mails.
since 2012 Außerplanmäßiger Professor (~ Adjunct Professor) at the University of Kassel
2009 to 2012 Privatdozent at the University of Kassel
2003 to 2009 Privatdozent at the Chemnitz University of Technology
2003 Habilitation in Economics (Dr. rer. pol. habil., Chemnitz University of Technology)
1995 PhD in Economics (Dr. rer. pol., University of Osnabrück)
1989 Diploma in Mathematics (University of Osnabrück)
1983 - 1989 Studies in Mathematics and Economics (University of Osnabrück)
since 2020 Akademischer Oberrat (~ Senior Lecturer) (Unit Quantitative Methods and Economics, University of Kassel)
2008 - 2020 Akademischer Rat (~ Lecturer) (Unit Quantitative Methods and Economics, University of Kassel)
2006 - 2008 Senior Researcher (FiBS Berlin)
2003 - 2006 Senior Researcher (Unit Innovation, Industry and Services, DIW Berlin)
1997 - 2003 Wissenschaftlicher Assistent (~ Assistant Professor) (Unit Public Finance, Chemnitz University of Technology)
1989 - 1997 Wissenschaftlicher Mitarbeiter (~ Research Assistant) (Unit Macroeconomics, University of Osnabrück)
1986 -1989 Student Assistant (Unit Macroeconomics, University of Osnabrück)
1985 Intern (Deutsche Duni)
Empirical Educational Research
Higher Education Didactics
Mathematics in Economics
Evolutionary Economics
Innovation Economics
Voßkamp, R. (2023). Calculus in mathematics for economists. In T. Dreyfus, A. S. González-Martín, E. Nardi, J. Monaghan, & P. W. Thompson (Eds.), The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines – Proceedings of the Second Calculus Conference (pp. 51-68). MatRIC. matriccalcconf2.sciencesconf.org
Voßkamp, R. (2022). Nelson-Winter-Simulationsmodelle. In M. Lehmann-Waffenschmidt & M. Peneder (Eds.), Evolutorische Ökonomik (pp. 1147-1155). Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-34287-6_9
Voßkamp, R. (2022). Mikrofundierung der Makroökonomik. In M. Lehmann-Waffenschmidt & M. Peneder (Eds.), Evolutorische Ökonomik (pp. 139-146). Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-34287-6_8
Voßkamp, R. (2022). Kompendium Elementare Grundlagen der Mathematik. Universität Kassel.
Büchele, S., & Voßkamp, R. (2021). Wirkungsevaluation von mathematikpropädeutischen Maßnahmen in den Wirtschaftswissenschaften. In C. Schultz (Ed.), Tagungsband Perspektiven für Studierenden-Erfolg. Gelingensbedingungen, Stolpersteine und Wirkung von Maßnahmen. doi.org/10.26204/KLUEDO/6418
Büchele, S., & Voßkamp, R. (2020). Projektbericht QPL-Maßnahme I.3: QPL-Maßnahmen im Bereich der Mathematik-Propädeutik. Ergebnisse und Perspektiven: Optimierung von Transfer und Nachhaltigkeit der Angebote im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften. khdm-Report 21-01. khdm. doi.org/10.17170/kobra-202104283770.
Voßkamp, R. (2018). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2008 bis 2017 – Art, Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. In Universität Paderborn - Fachbereich Mathematik und Informatik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (pp. 1887-1890). WTM-Verlag.
Alpers, B., Feudel, F., & Voßkamp, R. (2018). Mathematik in den Ingenieur- und Wirtschaftswissenschaften – Besondere Problemstellungen und Lösungsansätze. In Universität Paderborn - Fachbereich Mathematik / Informatik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (pp. 125-126). WTM-Verlag.
Voßkamp, R. (2017). Mathematics in economics study programs in Germany: structures and challenges In R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, & H. G. Rück (Eds.), Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. khdm-Report 17-05 (pp. 184-189). khdm. kobra.uni-kassel.de/handle/123456789/2016041950121
Laging, A., & Voßkamp, R. (2017). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 3, 108-142. link.springer.com/article/10.1007/s40753-016-0048-8.
Laging, A., & Voßkamp, R. (2016). Identifizierung von Nutzertypen bei fakultativen Angeboten zur Mathematik in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen. In A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth, & H.-G. Rück (Eds.), Lehren und Lernen von Mathematik in der Studieneingangsphase (pp. 585-600). Springer. doi.org/10.1007/978-3-658-10261-6_37
Voßkamp, R., & Laging, A. (2014). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students In R. Biehler, R. Hochmuth, D. C. Hoyles, & P. W. Thompson (Eds.), Mathematics in Undergraduate Study Programs: Challenges for Research and for the Dialogue between Mathematics and Didactics of Mathematics. Mathematisches Institut Oberwolfach Report 56/2014 (pp. 3169-3170). Mathematisches Institut Oberwolfach. www.mfo.de/occasion/1450/www_view
Voßkamp, R., & Laging, A. (2014). Teilnahmeentscheidungen und Erfolg: Eine Fallstudie zu einem Vorkurs aus dem Bereich der Wirtschaftsmathematik. In I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber, & T. Wassong (Eds.), Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven (pp. 67-83). Springer. doi.org/10.1007/978-3-658-03065-0_6.
Laging, A., & Voßkamp, R. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich der Wirtschaftswissenschaften. In A. Hoppenbrock, S. Schreiber, R. Göller, R. Biehler, B. Büchler, R. Hochmuth, & H.-G. Rück (Eds.), Mathematik im Übergang Schule/Hochschule und im ersten Studienjahr. 2. khdm-Arbeitstagung. khdm-Report 13-01 (pp. 99-100). kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handle/urn:nbn:de:hebis:34-2012050741193
Voßkamp, R. (2012). Mathematik: 4 verliert! WiWi aktuell. Universität Kassel - Fachbereich Wirtschaftswissenschaften, Sommersemester 2012, 11-13.
Frank, B., & Voßkamp, R. (2010). Ausbildung oder Auswahl? Der Einfluss der Hochschule auf das Allgemeinwissen. In S. Trepte & M. Verbeet (Eds.), Allgemeinbildung in Deutschland. Erkenntnisse aus dem Spiegel-Studentenpisa-Test (pp. 119-132). VS Verlag. doi.org/10.1007/978-3-531-92543-1_8
Voßkamp, R., Reiß, M., Widuch, J., & Dohmen, D. (2009). Potenzialanalyse wissenschaftlich-technischer Innovationsfelder. In S. Kind & J. Wessels (Eds.), Innovationsstudien und Indikatoren. Informationsmangel in der Informationsfülle (pp. 33-62). iit.
Voßkamp, R., & Dohmen, D. (2008). Bildungssysteme im internationalen Vergleich. Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung, 77(2), 11-32. doi.org/10.3790/vjh.77.2.11.
Voßkamp, R. (2008). Zum Erfolg von FuE-Strategien im Schumpeterschen Wettbewerb bei Monopolisierung. In A. Ebner, K. Heine, & J. Schnellenbach (Eds.), Innovationen zwischen Markt und Staat (pp. 247-285). Nomos. doi.org/10.5771/9783845205694-247
Voßkamp, R., Nehlsen, H., & Dohmen, D. (2007). Höherqualifizierungsstrategien anderer Länder. Studien zum deutschen Innovationssystem, Nr. 04/2007. BMBF.
Voßkamp, R., Schmidt-Ehmcke, J., & Steinke, H. (2006). Die Beiträge von Forschung, Entwicklung und Innovation zu Produktivität und Wachstum. Schwerpunktstudie zur "Technologischen Leistungsfähigkeit Deutschlands". DIW Berlin Politikberatung kompakt 15. DIW Berlin. hdl.handle.net/10419/129145
Voßkamp, R., & Schmidt-Ehmcke, J. (2006). FuE in der Wirtschaft - Auswirkungen auf Produktivität und Wachstum. In H. Legler & C. Grenzmann (Eds.), FuE-Aktivitäten in der deutschen Wirtschaft. Analysen auf der Basis von FuE-Erhebnungen. Materialien zur Wissenschaftsstatistik. Heft 15. (pp. 7-17). Wissenschaftsstatistik gGmbH.
Voßkamp, R., & Schmidt-Ehmcke, J. (2006). Wachstum durch Innovationen: Herausforderungen für die Innovationspolitik. DIW Wochenbericht, 73(9), 101-107. hdl.handle.net/10419/151426.
Werwatz, A., Belitz, H., Kirn, T., Schmidt-Ehmke, J., & Voßkamp, R. (2005). Innovationsindikator Deutschland: Bericht 2005. DIW Berlin Politikberatung kompakt 11. DIW Berlin. hdl.handle.net/10419/129141
Werwatz, A., Belitz, H., Gutzler, A., Kirn, T., Meier, K., Schmidt-Ehmcke, J., Steinke, H., & Voßkamp, R. (2005). Innovationsindikator Deutschland 2005: Ergebnisse einer Studie des DIW Berlin. Deutsche Telekom Stiftung.
Voßkamp, R. (2005). Book review: Grundriß der Evolutionsökonomik by Carsten Herrmann-Pillath (2002). Stuttgart: UTB. Journal of Evolutionary Economics, 15, 237-240. doi.org/10.1007/s00191-004-0238-4.
Eickelpasch, A., Hermann, K., C., Horlamus, W., Hilpert, U., Hornschild, K., Immig, S., Jakszentis, A., Kauffeld-Monz, M., Pfeiffer, I., Pfirrmann, O., Scholl, W., Soete, B., Voßkamp, R., & Witzlack, P. (2005). Das BMBF-Förderprogramm InnoRegio - Ergebnisse der Begleitforschung. Im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. BMBF.
Voßkamp, R. (2004). Regionale Innovationsnetzwerke und Unternehmensverhalten: das Beispiel InnoRegio. DIW Wochenbericht, 71(23), 338-342. hdl.handle.net/10419/151305.
Voßkamp, R. (2004). Schumpeterscher Wettbewerb und Produktvielfalt: Ein evolutorisches Wachstumsmodell und ausgewählte Simulationen zur FuT-Politik. In W. Kerber (Ed.), Studien zur Evolutorischen Ökonomik IX (pp. 87-134). Duncker & Humbolt.
Voßkamp, R. (2002). Disparitäten in der Anbindung der deutschen Großstädte an das Eisenbahnnetz: Eine Untersuchung des Personenfernverkehrs für die Jahre 1998 bis 2001. Zeitschrift für Verkehrswissenschaft, 73, 228-255.
Voßkamp, R. (2002). Zum Beitrag der Input-Output-Analyse zur Entwicklung von Micro-to-macro-Modellen gezeigt am Beispiel der Wirkungen von Innovationen. In F. Hinterberger & H. Schnabl (Eds.), Arbeit - Umwelt - Wachstum (pp. 11-34). Books on Demand.
Voßkamp, R. (2002). Evolutorische Finanzwissenschaft: Problemstellungen und Lösungsansätze. In M. Lehmann-Waffenschmidt (Ed.), Perspektiven des Wandels (pp. 427-456). Metropolis.
Voßkamp, R. (2002). Zur Mikrofundierung der Makroökonomik aus evolutionstheoretischer Sicht. In H.-W. Lorenz & B. Meyer (Eds.), Studien zur Evolutorischen Ökonomik IV (pp. 97-113). Duncker & Humblot.
Voßkamp, R. (2002). Innovationsökonomik II. In M. Erlei & M. Lehmann-Waffenschmidt (Eds.), Curriculum evolutorische Ökonomik (pp. 57-84). Metropolis.
Voßkamp, R. (2002). Schumpeterscher Wettbewerb, Produktvielfalt und Wachstum. Habilitationsschrift. Technische Universität Chemnitz.
Voßkamp, R. (2001). Die Anforderungen eines Wissenschaftsstandortes an den Nahverkehr In Chemnitzer Verkehrs-Aktiengesellschaft & Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft (Eds.), Öffentlicher Personennahverkehr als Standortfaktor. Beiträge zum 2. Forum Stadtverkehr - Stadtgestaltung und Mobilität in Chemnitz (pp. 11-14).
Voßkamp, R. (1999). Chemnitz und die Anbindung an das Eisenbahnnetz. CWG-Dialog, 1/1999, 10-12.
Voßkamp, R. (1999). Innovation, market structure and the structure of the economy. A micro-to-macro model. Economic Systems Research, 11 (3), 213-231. doi.org/10.1080/09535319900000015.
Voßkamp, R. (1997). Book review: Migration and the Inter-industry Wage Structure in Germany by J. Haisken-De New, J. (1996). Berlin: Springer. Economic Systems Research, 9, 413-415. doi.org/10.1080/09535319700000034.
Voßkamp, R. (1996). Innovationen, Heterogenität und Struktur in Mikro-Makro-Modellen. Von der Kritik an den bekannten Ansätzen hin zu einem neuen Modell. Duncker & Humblot.
Meyer, B., Vogt, C., & Voßkamp, R. (1996). Schumpeterian competition in heterogeneous oligopolies. Journal of Evolutionary Economics, 6, 411-423. doi.org/10.1007/BF01202278.
Meyer, B., Keuter, A., & Voßkamp, R. (1993). The estimation of Barone-curves based on the Iwai-model. Journal of Economic Behavior and Organization, 21(2), 131-146. doi.org/10.1016/0167-2681(93)90045-Q.
Voßkamp, R. (1989). Zur Schätzung logistischer Funktionen. Diplomarbeit. Universität Osnabrück.
Voßkamp, R. (2023). Calculus in mathematics for economists. Conference The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines. June 5-9, 2023. Bergen. Invited plenary. [PDF]
Büchele, S. & Voßkamp, R. (2020). Wirkungsevaluation von mathematikpropädeutischen Maßnahmen in den Wirtschaftswissenschaften Perspektiven für Studierenden-Erfolg. Gelingensbedingungen, Stoplersteine, Wirkungen. September 2-3, 2020. Kaiserslautern.
Voßkamp, R. (2020). Corona-Mathematik. Mathematische Modellierung für die Theoriebildung und Ableitung von Maßnahmen im Kontext von Corana. Colloquium Recht & Okonomie. Universität Kassel. July 14, 2020.
Voßkamp, R. (2018). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2009 bis 2017. Art, Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen Mathematiker-Vereinigung (DMV) und der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM). March 5-9, 2018. Paderborn.
Voßkamp, R. (2016). Veränderungen der mathematischen Kompetenzen von Studienanfänger/innen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge in den Jahren 2009 bis 2015. Art und Umfang, Ursachen, Wirkungen und Konsequenzen. khdm-Tag. May 20, 2016. Paderborn.
Voßkamp, R. (2015). Mathematics in Economics Study Programmes in Germany: Structures and Challenges Didactics of Mathematics in Higher Education as a Scientific Discipline. khdm Conference Schloss Herrenhausen. December 01-04, 2015. Hannover.
Voßkamp, R. (2015). Mathematik-Propädeutik für Technik- und Wirtschaftswissenschaften - Teilmaßnahme Wirtschaftswissenschaften. Kurzpräsentation eines QPL.Projektes an der Universität Kassel. Workshop WiGeMath. September 28-29, 2015. Hannover.
Voßkamp, R. (2015). Zu den Determinanten der Mathematikleistungen von Wirtschaftsstudierenden in der Studieneingangsphase. Universität Kassel, Colloquium Recht & Ökonomie. February 10, 2015. Universität Kassel.
Voßkamp, R., & Laging, A. (2014). Determinants of math performance of first-year business administration and economics students (Poster presentation). Mathematics in Undergraduate Study Programs: Challenges for Research and for the Dialogue between Mathematics and Didactics of Mathematics. December 7-13, 2014. Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach.
Blaeschke, F., & Voßkamp, R. (2014). Online-Kurztests in Mathematik für Wirtschaftswissenschaftler - ein Erfahrungsbericht. Fachforum Semesterbegleitende elektronische Self-Assessments 2014. November 26, 2014. Kassel.
Voßkamp, R. (2014). Report on: Cohesion Policy and Inequality Dynamics: Insights from a Heterogeneous Agents Macro-economic Model. By H. Dawid. Jahrestagung des Ausschusses Evolutorische Ökonomik im Verein für Socialpolitik. July 3-5, 2014. Hohenheim.
Voßkamp, R. (2014). Zu den Determinanten der Mathematikleistungen von Wirtschaftsstudierenden in der Studieneingangsphase. khdm, Beiratssitzung May 9, 2014. Kassel
Laging, A., & Voßkamp, R. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich der Wirtschaftswissenschaften. Universität Kassel, Colloquium Recht & Ökonomie. April 30, 2013. Kassel.
Laging, A., & Voßkamp, R. (2013). Wen erreichen Lehr-Lern-Innovationen? Eine empirische Untersuchung zur Nutzung fakultativer Angebote im Bereich der Wirtschaftswissenschaften. khdm-Arbeitstagung Mathematik im Übergang Schule / Hochschule im ersten Studienjahr. February 20-23, 2013. Paderborn.
Universität Kassel digital: Universitäre Lehre neu gestalten, Teilprojekt Einsatz von digitalen Kurztests zur Förderung der Interaktion zwischen Studierenden, Tutor_innen und Dozent_innen und des Lernerfolgs in der Mathematik für Wirtschaftswissenschaften und weiteren mathematikaffinen Modulen, Stiftung Innovation in der Hochschullehre, 08/2021 - 07/2024, Teilprojektleitung
Lehr-Lern-Verbünde in mathematikhaltigen Studiengängen – hochschulübergreifend und digital, Teilprojekt Mathematik Wirtschaftswissenschaften, Stiftung Innovation in der Hochschullehre, 08/2021 - 07/2024, Kooperationspartner
QPL-Maßnahmen im Bereich der Mathematik-Propädeutik – Ergebnisse und Perspektiven: Optimierung von Transfer und Nachhaltigkeit der Angebote im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften, QPL-Projekt, 07/2019 - 12/2020, Teilprojektleitung
Mathematik Propädeutik am Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Universität Kassel, QPL-Projekt, 01/2012 - 12/2020, Teilprojektleitung
Heterogenität der mathematischen Vorkenntnisse und Selbstwirksamkeitserwartungen von Studienanfänger/innen in wirtschaftswissenschaftlichen Studiengängen, khdm-Projekt, Stiftung Mercator und Volkswagenstiftung, 01/2010 - 12/2013
Journal of Evolutionary Economics
Industry and Innovation
Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung
Schmollers Jahrbuch
European Association for Research in Industrial Economics (E.A.R.I.E.)
INFER-Tagungen
Verein für Socialpolitik
Gesellschaft der Didaktik der Mathematik
International Schumpeter Society
University of Kassel (summer semester 2008 - present):
- Mathematics for Economics (V6)
- Mathematics for Economics I (V4)
- Mathematics for Economics II (V4)
- Selected Problems in Mathematics for Economics (V4 / S4 / S2)
- Pre-course in mathematics (V4)
- Economics II (Macroeconomics) (V4)
- Computational Economics (V2+S2)
- Evolutionary Economics (V4)
- Economics of Education (V2+S2)
FHW Berlin (now: HWR Berlin) (winter term 2005/06):
- Applied Microeconomics (V4)
Merseburg University of Applied Sciences (winter semester 2005/06):
- Economics - Microeconomics
Chemnitz University of Technology (summer semester 1997 - winter semester 2009/10):
- Introduction to Economics (V4 / V2 / Ü2)
- Finance I (V3)
- Finance II (V2)
- Finance (teacher training) (V2)
- Environmental Economics II (V2)
- Evolutionary Economics (V2)
- Economics of Innovation (V2 / S2)
- Simulation of Economic Systems (V2)
- Industrial Economics (V2)
- Managerial Economics (V2)
- Growth Theory (V2)
- Economics of Education (S2)
University of Greifswald (winter term 1992/93):
- Economics - Macroeconomics (V2)
Distance University of Hagen (winter term 1990/91 to summer term 1992):
- Mathematics for Economists I (Ü2)
- Mathematics for Economists II (Ü2)
- Pre-course Mathematics (Ü2)
- Bridge Course Mathematics (Ü2)
University of Osnabrück (winter semester 1989/90 to winter semester 1996/97):
- Economics - Macroeconomics (Ü2)
- Basics of Macroeconomics (Ü2)
- Evolutionary Economics (V2)
V: Lecture, Ü: Exercise, S: Seminar
The number indicates the number of semester hours per week.
Many courses were offered more than once.
Some courses were offered together with colleagues.