Veröffentlichungen

Unter Leitung von Prof. Dr. Michael Goller

2024

Köhler, D., & Goller, M. (2024). Expertise Development at Work: A Workplace Curriculum Perspective in the Domains of Sales Representatives and Leadership Coaches in a German Context. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 11(3), 334–367. https://doi.org/10.13152/IJRVET.11.3.2
Maué, E., Goller, M., Bonnes, C., & Kärner, T. (2024). Between trust and ambivalence: How does trainee teachers’ perception of the relationship with their mentors explain how trainee teachers experience their work? Vocations and Learning, 17(2), 219–251. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09340-z
Arianta, K., & Goller, M. (2024). Dynamics of persistence, withdrawal, and dropout intentions in the initial phase of nursing training: a qualitative longitudinal study. Empirical Research in Vocational Education and Training, 16, 1–33 (Article number: 17). https://doi.org/10.1186/s40461-024-00170-4
Arianta, K., & Dieterich, J. (2024). Die Entwicklung des pflegeberuflichen Aspirationsfeldes. Bedeutung für die Berufsbindung und pflegepädagogische Implikationen. In R. Brühe & W. von Gahlen-Hoops (Eds.), Handbuch Pflegedidaktik II. Pflegedidaktisch denken (pp. 161–185). Bielefeld: transcript Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838562407

2023

Caruso, C., Goller, M., & Harteis, C. (2023). Erkenntnisse zur Verbesserung von Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung. SEMINAR - Lehrerbildung Und Schule, 69–80. https://doi.org/10.3278/SEM2204W006
Goller, M., & Steffen, B. (2023). Lernen auf der Schulstation. In M. Marchwacka (Ed.), Handbuch Pflegebildung (pp. 182–193). Bern: Hogrefe.

2022

Kärner, T., Goller, M., Bonnes, C., & Maue, E. (2022). Die professionelle pädagogische Beziehung zwischen Referendar*innen und ihren Seminarlehrkräften: Belastungsfaktor oder Ressource? Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft, 25(3), 687–719. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01065-4
Bonnes, C., Blinkert, J., & Goller, M. (2022). Kompetenzen des betrieblichen Ausbilungspersonals: eine literaturbasierte Systematisierung. Berufsbildung in Wissenschaft Und Praxis, (4), 26–29. Retrieved from urn:nbn:de:0035-bwp-22426-2
Caruso, C., & Goller, M. (2022). Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester. Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen. Die Deutsche Schule, 2022(4), 416–421. https://doi.org/10.31244/dds.2022.04.09
Reinke, H., & Goller, M. (2022). Supporting Young Immigrants in Their Transition From School to Work? A Staff Perspective on Challenges of Vocational Integration Classes. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(1), 92–119. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.5
Goller, M., & Hilkenmeier, F. (2022). PLS-based structural equation modelling: an alternative approach to estimating complex relationships between unobserved constructs. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damçsa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development (pp. 269–292). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_12
Leidig, S., Köhler, H., Caruso, C., & Goller, M. (2022). Q Method: assessing subjectivity through structured ranking of items. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development (pp. 441–466). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_20
Goller, M., & Paloniemi, S. (2022). Agency: taking stock of workplace learning research. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.), Research Approaches on Workplace Learning (pp. 3–28). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_1
Goller, M., Steffen, B., & Lau, D. (2022). Kompetenzerwerb auf der Schulstation : eine Mixed-Methods-Replikationsstudie. In U. Weyland & K. Reiber (Eds.), Professionalisierung der Gesundheitsberufe (pp. 21–47). Stuttgart: Franz Steiner Verlag. https://doi.org/10.25162/9783515132886
Rausch, A., Goller, M., & Steffen, B. (2022). Uncovering informal workplace learning by using diaries. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development (pp. 43–70). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_3
Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (2022). Addressing methodological challenges in research on professional learning and development. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damşa (Eds.), Methods for Researching Professional Learning and Development (pp. 1–16). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_1
Kärner, T., & Goller, M. (2022). Augmented reality Anwendungen in betrieblichen Aus- und Weiterbildung. In S. Schumann, S. Seeber, & S. Abele (Eds.), Digitale Transformation in der Berufsbildung (pp. 213–230). Bielefeld: wbv.
Goller, M., Kyndt, E., Paloniemi, S., & Damşa, C. (2022). Methods for Researching Professional Learning and Development. Challenges, Applications and Empirical Illustrations (1st ed. 2022, Vol. 33). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5

2021

Hilkenmeier, F., Goller, M., & Schaper, N. (2021). The Differential Influence of Learner Factors and Learning Context on Different Professional Learning Activities. Vocations and Learning, 14(3), 411–438. https://doi.org/10.1007/s12186-021-09266-4
Ziegler, S., & Goller, M. (2021). Zum Zusammenhang von Berufsethos und der Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen. Bwp@ Spezial (ISSN-1618-8543), (1), 1–29. Retrieved from https://www.bwpat.de/ausgabe/spezial-18/ziegler-goller
Goller, M., & Caruso, C. (2021). Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien von am Praxissemester beteiligten Lehrkräften. Zeitschrift Für Schul- Und Professionsentwicklung, 3(1), 104–113. https://doi.org/10.11576/PFLB-4541
Caruso, C., & Goller, M. (2021). Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe. Lehrerbildung Auf Dem Prüfstand, 14(2), 296–310.
Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(2), 208–223. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.4
Goller, M., & Ziegler, S. (2021). Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik. Zeitschrift Für Berufs- Und Wirtschaftspädagogik, 117(2), 154–193. https://doi.org/10.25162/zbw-2021-0008
Harteis, C., Goller, M., & Gerholz, K.-H. (2021). Digitalization of work: challenges for workplace learning. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, & B. O’Connor (Eds.), The SAGE handbook of learning and work (pp. 329–342). London: SAGE Publications.
Kärner, T., Bonnes, C., Maue, E., Goller, M., & Schmidt, V. (2021). Transparenz, Fairness, Vertrauen und Ambivalenz im Vorbereitungsdienst: Entwicklung eines Instruments zur Charakterisierung der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen angehenden Lehrpersonen und deren Ausbildungslehrkräften. In D. Frommberger, U. Weyland, & E. Wittmann (Eds.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2021 (pp. 85–104). Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Gerholz, K.-H., & Goller, M. (2021). Theorie-Praxis-Verzahnung in der Wirtschaftspädagogik: Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis. In C. Caruso, C. Harteis, & A. Gröschner (Eds.), Theorie und Praxis in der Lehrerbildung (pp. 393–419). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8_22

2020

Keßler, F., & Goller, M. (2020). Entwickler in der Automobilbranche: Anforderungen im Wandel der Digitalisierung. IT Karriere Magazin (pp. 18–20).
Harteis, C., Goller, M., & Caruso, C. (2020). Conceptual Change in the Face of Digitalization: Challenges for Workplaces and Workplace Learning. Frontiers in Education, 5, 1–10. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00001
Goller, M., Steffen, B., & Lau, D. (2020). Schulstationen in der Pflegeausbildung. Zeitschrift Für Berufs- Und Wirtschaftspädagogik, 116(3), 364–390. https://doi.org/10.25162/zbw-2020-0016
Goller, M., Harteis, C., Gijbels, D., & Donche, V. (2020). Engineering students’ learning during internships: Exploring the explanatory power of the job demands-control-support model. Journal of Engineering Education, 109(2), 307–324. https://doi.org/10.1002/jee.20308
Steffen, B., Goller, M., & Harteis, C. (2020). The contribution of mental simulationto the development of intuition. In M. Sinclair (Ed.), Handbook of intuition research as practice (pp. 243–256). Cheltenham: Edwars Elgar Publishing.
Berisha-Gawloswki, A., Caruso, C., Goller, M., & Harteis, C. (2020). Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung. In D. Heisler & J. Meier (Eds.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf (pp. 33–51). Bielefeld: wbv.
Goller, M., Caruso, C., Harteis, C., & Berisha-Gawloswki, A. (2020). Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten. In D. Heisler & J. Meier (Eds.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf (pp. 53–80). Bielefeld: wbv.
Festner, D., Gröschner, A., Goller, M., & Hascher, T. (2020). Lernen zu Unterrichten - Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung. In I. Ulrich & A. Gröschner (Eds.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland (pp. 209–241). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7

2019

Goller, M., Harteis, C., Festner, D., Ursin, J., & Vähäsantanen, K. (2019). Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career. The first application of the FIT-Choice scale in Finland. Teaching and Teacher Education, 85, 235–248. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.06.023
Goller, M., Harteis, C., & Steffen, B. (2019). Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home. Vocations and Learning, 12(1), 67–85. https://doi.org/10.1007/s12186-018-9209-z
Harteis, C., Goller, M., & Fischer, C. (2019). Die Auswirkungen der Digitalisierung auf die Bedeutung beruflicher Qualifikationen aus betrieblicher Sicht. In J. Seifried, K. Beck, B.-J. Ertelt, & A. Frey (Eds.), Beruf, Beruflichkeit, Employability (pp. 239–253). Bielefeld: wbv.
Goller, M., & Kopp, C. (2019). Evaluation Projektvorhabens „Digitale Bildung (DigiBi) – Mitarbeiterqualifizierung 4.0“ des Instituts für Fort- und Weiterbildung, Bildungszentrum St. Johannisstift Paderborn. Paderborn.

2018

Goller, M. (2018). Nächste Hilfe Bahnhofsmission. Neue Caritas: Politik/Praxis/Forschung (Vol. 119, pp. 16–19).
Goller, M., Rausch, A., & Abele, S. (2018). Berufs- und wirtschaftspädagogische Buchreihen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (Vol. 114, pp. 499–515). https://doi.org/10.25162/zbw-2018-0018
Fischer, C., Goller, M., Brinkmann, L., & Harteis, C. (2018). Digitalization of work: between affordances and constraints for learning at work. In D. Ifenthaler (Ed.), Digital Workplace Learning (pp. 227–249). Cham: Springer.
Goller, M. (2018). Monitoring für die Bahnhofsmissionen. Ein datengestütztes Instrument zur Organisationsentwicklung. Projektbeschreibung und Ergebnisdarstellung. Paderborn: IN VIA Akademie/Meinwerk-Institut gGmbH IN VIA Verlag. Retrieved from http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-2018040415780

2017

Goller, M., & Paloniemi, S. (2017). Agency at work, learning and professional development: an introduction. In M. Goller (Ed.), Agency at Work: An Agentic Perspective on Professional Learning and Development (pp. 1–14). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60943-0_1
Goller, M., & Harteis, C. (2017). Human agency at work: towards a clarification and operationalisation of the concept. In M. Goller (Ed.), Agency at Work: An Agentic Perspective on Professional Learning and Development (pp. 85–105). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60943-0_5
Paloniemi, S., & Goller, M. (2017). The multifaceted nature of agency and professional learning. In M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at Work: An Agentic Perspective on Professional Learning and Development (pp. 465–478). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60943-0_23
Goller, M. (2017). Human agency at work: An active approach towards expertise development. Springer, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18286-1
Goller, M., & Paloniemi, S. (2017). Agency at Work: An Agentic Perspective on Professional Learning and Development (Vol. v.20). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60943-0

2015

Goller, M. (2015). Zum Einfluss des didaktischen Designs auf das (motivationale) Erleben von Lehrveranstaltungen: Eine quantitative Fallstudie im Rahmen der Methodeneinführung in den Bildungswissenschaften. Die Hochschullehre, (1), 1–19.
Harteis, C., Billett, S., Goller, M., Rausch, A., & Seifried, J. (2015). Effects of age, gender and occupation on perceived workplace learning support. International Journal of Training Research, 13(1), 64–81. https://doi.org/10.1080/14480220.2015.1051349

2014

Goller, M., & Harteis, C. (2014). Employing agency in academic settings: Doctoral students shaping their own experience. In C. Harteis, A. Rausch, & J. Seifried (Eds.), Discourses on Professional Learning (pp. 189–210). Dordrecht: Springer.
Goller, M., & Billett, S. (2014). Agentic behaviour at work: crafting learning experiences. In C. Harteis, A. Rausch, & J. Seifried (Eds.), Discourses on Professional Learning: On the Boundary Between Learning and Working (pp. 25–44). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7012-6_3
Harteis, C., & Goller, M. (2014). New skills for new jobs: work agency as a necessary condition for successful lifelong learning. In T. Halttunen, M. Koivisto, & S. Billett (Eds.), Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning: International Perspectives and Practices (pp. 37–56). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8694-2_3
Goller, M., & Jahn, R. W. (2014). “Ich muss mal um Rat/Bestätigung/kollektives Aufregen bitten” - Kommunikations(t)räume für Lehrkräfte. In W. Wittwer, A. Diettrich, & M. Walber (Eds.), Lernräume: Gestaltung von Lernumgebungen für Weiterbildung (pp. 184–203). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-06371-9_11

Unter Leitung von Prof. Dr. Ute Clement bzw. Vertretungsprofessor:innen

2022, Hunink, C., & Raesfeld, L. (2022). Social representation of nonacademic work from the perspective of company gatekeepers in the Mexican tourism sector. International Journal of Training and Development, 26(4), 629–645. https://doi.org/ https://doi.org/10.1111/ijtd.12291, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/106622886
2022, Schadow, S., & Clement, U. (2022). Soziale Repräsentation von Arbeit und ihre Bedeutung in individuellen Übergangssituationen. In S. Bohlinger, G. Scheiermann, & C. Schmidt (Hrsg.), Berufsbildung, Beruf und Arbeit im gesellschaftlichen Wandel Zukünfte beruflicher Bildung im 21. Jahrhundert (S. 217–231). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37897-4_14, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/104446896
2022, Hunink, C., Raesfeld, L., Garcia Fuentes, P., & Gold, S. (2022). Social Representations of Non-Academic Work in Mexico from the Perspective of Entrepreneurs and Young People. In MP-INVET (Hrsg.), Insights into „Research on the Internatinalization of Vocational Education and Training“ (S. 37–43)., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/104440696
2022, Brutzer, A., Stärk, M., & Buck, P. (2022). Kompetenzorientierte Begleitung der Studierenden im Lehramt unter Berücksichtigung heterogener Eingangsvoraussetzungen. In J. Klusmeyer & D. Bosse (Hrsg.), Konzepte reflexiver Praxisstudien in der Lehrer*innenbildung. (S. 175–206). Wiesbaden: VS Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35483-1_7, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/68620884
2021, Brutzer, A. (2021). Qualifizierungsansätze im Segment haushaltsnaher Dienstleistungen im Spannungsfeld von Beruflichkeit und Employability. Haushalt in Bildung & Forschung, 19–34. https://doi.org//10.3224/hibifo.v10i3.02, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/71350102
2021, Hofacker, D., Schadow, S., & Kletzing, J. (2021). Syntheses of long-term socio-economic consequences of insecure labour market positions for youth in Europe. In M. Unt, M. Gebel, S. Bertolini, V. Deliyanni-Kouimtzis, & D. Hofäcker (Hrsg.), Social Exclusion of Youth in Europe: The Multifaceted Consequences of Labour Market Insecurity (S. 340–361). Bristol: Policy Press. https://doi.org/10.56687/9781447358756-018, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/69799432
2021, Schadow, S., & Clement, U. (2021). Der Sinn von Arbeit. Orientierungsmuster von Gatekeepern am Übergang zur Arbeitswelt. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 50(3), 50–54., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/69796235
2021, Yalçın, S., Dieterich, J., & Hubenthal, N. (2021). Migration und Ankunftsarbeit. Subjektive Deutungen Migrierter zu Reinigungsarbeit. In R. H. A. Große-Jäger (Hrsg.), Basisarbeit. Mittendrin und außen vor (S. 234–249). Bonn: Bundesministerium für Arbeit und Soziales., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73598634
2021, Clement, U., Garcia Fuentes, P., Gold, S., Hunink, C., & Raesfeld, L. (2021). Social Representation of Non-Academic Work in Mexico in the Light of Cultural Artefacts. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(4), TBD. https://doi.org/https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.4.5, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/72745656
2021, Brutzer, A., Buck, P., & Stärk, M. (2021). Kompetenzorientierte Begleitung der Studierenden in der Studieneingangsphase. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 16(4), 267–279. https://doi.org/10.3217/zfhe-16-04/15, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/72572416
2021, Brutzer, A. (2021). Digitalisierung im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft. Konsequenzen für die Lehrkräfteaus- und –weiterbildung. Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e. V., 2021(6), 258–263., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/70607851
2021, Schmidt, C., & Stärk, M. (2021). Studienwahlmotivation und Transitionserfahrungen beim Übergang in das Lehramtsstudium für berufsbildende Schulen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik - Beiheft, 117(2), 283–306. https://doi.org/10.25162/zbw-2021-0013, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/68619019
2021, Kastrup, J., & Brutzer, A. (2021). Digitalisierung im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft - eine Analyse aktueller Diskurse. In M. Friese (Hrsg.), Care Work 4.0 - Digitalisierung in der beruflichen & akademischen Bildung für personenbezogene Dienstleistungsberufe (1. Auflage, S. 199–214). Bielefeld: wbv Media. https://doi.org/10.3278/9783763966264, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/67632718
2021, Clement, U., & Yalçın, S. (2021). Reinigungsarbeit zwischen Professionalisierung und ökonomischem Druck. Arbeit, 30(2), 79–96. https://doi.org/10.1515/arbeit-2021-0008, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73634517
2021, Hubenthal, N. (2021). Wie die Migration von Pflegekräften mit im Ausland erworbener Berufsqualifikation die Pflegeberufe in Deutschland verändert. Kassel University Press, Kassel., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73597487
2021, Hunink, C. (2021). An Intermediate Conclusion - Potentials of Artefact Analysis for the Field of International VET Research. In C. Nägele, N. Kersh, & B. E. Stalder (Hrsg.), Trends in Vocational Education and Training Research (IV, S. 108–118). Genf: Vocational Education and Training Network (VETNET). https://doi.org/10.5281/zenodo.5172669, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73084308
2020, Clement, U. (2020). Berufliche Sozialisation und berufliches Lernen. In R. Arnold, A. Lipsmeier, & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Berufsbildung (3. Aufl., S. 53–64). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-19312-6_6, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/60818661
2020, Brutzer, A. (2020). Digitalisierung im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft. Chancen und Herausforderungen aus Sicht der beruflichen Bildung.  berufsbildung. Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, (181), 5–8. Abgerufen von https://www.zeitschrift-berufsbildung.de/archiv/74-care-work-4-0, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/65323363
2020, Hubenthal, N., & Dieterich, J. (2020). Kompensation des Fachkräftemangels durch Pflegefachkräfte aus dem Ausland? Ein Überblick zum Stand der internationalen Forschung. Pflegewissenschaft, 22(2), 98–105., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73597866
2020, Clement, U., García Fuentes, P., & Hunink, C. (2020). The potential value of social representations for comparative TVET research. A Mexican case study. In L. Moreno Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Hrsg.), Policies & Partnership with the World of Work - National and Cross-National Perspectives (S. TBD). Stockholm: Premiss. Abgerufen von https://www.edu.su.se/polopoly_fs/1.540754.1613111560!/menu/standard/file/Emergent Vol 6-Inlaga-POD-Tryckoriginal-210114.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66721541
2019, Yalçın, S., & Gezici Yalçın, M. (2019). Refugees, labor and capital: The political economy of labor market access of Syrian refugees in a border city in Turkey. In I. D. Karatepe, T. Tören, & G. Yılmaz (Hrsg.), Integration through exploitation: Syrians in Turkey (S. 80–95). Augsburg, München: Rainer Hampp Verlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66607522
2019, Brutzer, A. (2019). Digitalisierung – Berufsfeld – Ernährung und Hauswirtschaft. Haushalt in Bildung & Forschung, 8(3), 15–25., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/65323526
2019, Löffler, E. M., & Hubenthal, N. (2019). »Da kann man im Austausch viel rausholen«. Vielfalt als Ressource. Blätter der Wohlfahrtspflege, 166(4), 139–142. https://doi.org/ 10.5771/0340-8574-2019-4-13, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/65216678
2019, Arianta, K., & Dieterich, J. (2019). Pflegen lernen in Afghanistan. Eine explorative Vergleichsstudie als Ausgangsbasis für die Gestaltung transformatorischer Lehr-Lernprozesse in Anerkennungsverfahren ausländischer Pflegekräfte. Pädagogik der Gesundheitsberufe, 6(4), 303–319., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/61915676
2019, Hubenthal, N., & Zimmermann, M. (2019). Transition von der Pädiatrie in die Erwachsenenversorgung. Springer Verlag, Wiesbaden., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73597632
2019, Clement, U. (2019). Handlungskoordination im Dualen System. Berufliche Bildung zwischen Normen, Interessen, Gefühlen und Identität. Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog, 73(178), 2–6., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/59422099
2019, Brutzer, A., & Kastrup, J. (2019). Wechselwirkungen der Fachdidaktik, Fachwissenschaft und Berufspädagogik in der beruflichen Fachrichtung Ernährungund Hauswirtschaft. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, (37), 1–20., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63450709
2019, Brutzer, A. (2019). Expertise im Auftrag des Kompetenzzentrums „Professionalisierung und Qualitätssicherung haushaltsnaher Dienstleistungen“ (PQHD) der Hochschule Fulda., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63451376
2019, Arianta, K., Schmidt, C., & Stärk, M. (2019). Der Einsatz von Kompetenzrastern in der Studieneingangsphase als Instrument zur Förderung des Studienerfolges. die hochschullehre, 5, 454–473., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/60550804
2019, Yalçın, S. (2019). Approaching Different Dimensions of Indian Labour Migration to the Gulf. In S. I. Rajan & P. Saxena (Hrsg.), India’s Low-Skilled Migration to the Middle East (S. 165–187). Singapore: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-981-13-9224-5_7, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66656772
2019, Clement, U. (2019). Ermöglichungsdidaktik und soziale Ungleichheit. In M. Rohs, I. Schüßler, H.-J. Müller, & M. Schiefner-Rohs (Hrsg.), Pädagogische Perspektiven auf Transformationsprozesse (S. 209–224). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/56579790
2019, Clement, U. (2019). Arbeit und Beruf im Ankunftsland Deutschland. berufsbildung. Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, 48(2), 36–40., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/56579453
2018, Yalçın, S. (2018). Book review: The Political Economy of Energy, Finance and Security in the United Arab Emirates: Between the Majilis and the Market by Karen E. Young. British Journal of Middle Eastern Studies., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66607819
2018, Brutzer, A., Kastrup, J., & Kettschau, I. (2018). Hauswirtschaftliche Berufe im BerufsfeldErnährung und Hauswirtschaft –Entwicklungsstränge und weitere Reformbedarfe. In M. Friese (Hrsg.), Reformprojekt Care Work : Professionalisierung der beruflichen und akademischen Ausbildung (S. 189–205). Bielefeld: wbv Media., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63449660
2018, Brutzer, A., Hocker, T., & Schnarr, A. (2018). Berufs- und Studienorientierung im Curriculumdes Faches Arbeitslehre an der Justus-Liebig-Universität Gießen. In M. Friese (Hrsg.), Arbeitslehre und Berufsorientierung modernisieren : Analysen und Konzepte im Wandel von Arbeit, Beruf und Lebenswelt (S. 295–309). Bielefeld: wbv Media., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63449411
2018, Clement, U., & Heras, A. I. (2018). Partizipatives Entwickeln. In F. Rauner & P. Grollmann (Hrsg.), Handbuch Berufsbildungsforschung (3. Aufl., S. 799–802). Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/53370746
2018, Clement, U. (2018). Berufliche Sozialisation und berufliches Lernen. In R. Arnold, A. Lipsmeier, & M. Rohs (Hrsg.), Handbuch Berufsbildung (S. 48–60). Wiesbaden: Springer., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/52136503
2018, Brutzer, A., Kastrup, J., & Kettschau, I. (2018). Impulse zur Novellierung der Ausbildung. B&B Agrar. Die Zeitschrift für Bildung und Beratung, 71(4), 13–15., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66690391
2018, Dreßke, S., & Schadow, S. (2018). Das empfindliche Gehirn. Deutungen von Migräne in einem Internetselbsthilfeforum. In A. Hartung-Griemberg, R. Vollbrecht, & C. Dallmann (Hrsg.), Körpergeschichten (1. Aufl., S. 109–126). Baden-Baden: Nomos Verlag. https://doi.org/10.5771/9783845279640-109, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66656129
2018, Brutzer, A., Kastrup, J., & Kettschau, I. (2018). Ausbildungsberuf Hauswirtschafterin/Hauswirtschafter – Profilschärfung der Ausbildung für ein zukunftsfähiges Beschäftigungsfeld. Berufliche Bildung – Modernisierung von Strukturen und Curricula, 7(1), 3–21. https://doi.org/10.3224/hibifo.v7i1.01, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63450018
2018, Gezici Yalçın, M., & Yalçın, S. (2018). Mardin’de Suriyeli Olmak: Kendini Evinde Hissetmekle Kentin Dışına İtilmek Üzerine (Syrer in Mardin zu sein: Zwischen städtischer Exklusion und Zugehörigkeit). ViraVerita: Interdisciplinary Encounters, 8, 67–98., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66607675
2018, Abrahamse, W., Adib, S., Ahern, S., Ahokangas, P., Asano, M., Astic, J., Bacalao, N., Bareux, G., Barnett, R., Bauer, R., Becker, H., Beckers, H. G., Beckers, H., Becker, H.-H., Becker, H.-H., Bielen, D., Black, J. H., Black, J., Bouman, T., Brahma, S., Braune, M., Braun, M., Brauner, L. M., Braunschweig, M., Braun, M., Braun, M., Braun, M., Braune, M., Braun, M., Braun, M., Braun, M., Braun, M., Brombach, J., Bruine de Bruin, W., Brynner, R., Buhagiar, T., de Angelis, P., Oude Weernink, R. R. Q. P. T., de Brabanter, P., de Faccio Carvalho, P. C., de Weerd-Nederhof, P., de Koning, E. J. P., Devine-Wright, P., Dietz, T., Donohoo-Vallett, P., Calviou, M., Calzada, J., Cardenas, J. C., Casey, L., Chicco, G., Cho, G., Cortez, E., Crossley, P., Cunningham, J., Dalen, M., Darby, S., Dunham, Y., Dubowski, Y., Dussartre, M., Elmhirst, O., Eurek, K., Fielding, K., Fowler, R., Frisch, C., Fukui, S., Gao, D., Giraldez, J., Hachmann, L. C., Hachmann, C., Haley, D. B., Hanai, K., Hargreaves, J., Heckmann, W., Heinen, S., & Henderson, M. (2018). 2018 Year End Index. IEEE Power and Energy Magazine, 16(6), 1–11.
2017, Friese, M., & Brutzer, A. (2017). Innovationen zur personenbezogenen Aus‐ und Weiterbildung sowie Lehramtsausbildung. Ein Beitrag zum Workshop WS 12 “ Professionalisierung von Care Work“ (S. TBD)., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63451802
2017, Friese, M., & Brutzer, A. (2017). Raster zur Bewertung hauswirtschaftlicher Qualifizierungen entlang des dgh-RahmenCurriculums., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63451544
2017, Wochnik, M. (2017). Rezension zu: Berner, Esther; Gonon, Philipp (Hrsg.): History of Vocational Education and Training in Europe. Cases, Concepts and Challenges. Bern 2016. H-Soz-Kult., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2203006
2017, Schmidt, C. (2017). Inklusion in berufliche Bildung im Anschluss an die Förderschule. In A. Herfert & F. Welti (Hrsg.), Übergänge im Lebenslauf mit Behinderungen: Hochschulzugang und Berufszugang mit Behinderung (S. 88–107). Kassel: kassel university press., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2462857
2017, Hofäcker, D., Schadow, S., & Kletzing, J. (2017). Long-term socio-economic consequences of insecure labour market positions (S. TBD). Tallinn: Universität Tallinn., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66655906
2017, Reik, S., Hubenthal, N., Zimmermann, M., & Hering, T. (2017). Lokale Barrierecremes zur Hautpflege bei Neugeborenen, Säuglingen und Kleinkindern mit Inkontinenz-assoziierter Dermatitis (IAD) – Eine narrative Literaturübersicht. Pflege - Die wissenschaftliche Zeitschrift für Pflegeberufe, 30(3), 117–128. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000522, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/73598053
2017, Schmidt, C. (2017). Die Öffnung des Hochschulzugangs für beruflich Gebildete: Förderung studienrelevanter Schlüsselkompetenzen in der Studieneingangsphase am Beispiel der Universität Kassel. In J. Seifried, S. Seeber, & B. Ziegler (Hrsg.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2017 (S. TBD). Opladen: Budrich., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3730255
2017, Brutzer, A., & Kastrup, J. (2017). Flucht und Migration als Gestaltungsaufgabe für das Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft -- Analyse und Handlungsansätze. Berufliche Bildung – Modernisierung von Strukturen und Curricula, 6(3), 3–17. https://doi.org/10.3224/hibifo.v6i3.01, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63450191
2017, Karl, C. K., Schaub, C., Lang, M., Schmidt, C., & Bach, A. (2017). Inklusive Berufsbildung in bautechnischen Berufen - Perspektiven zur Professionalisierung von Lehrer/innen und Ausbilder/innen. In S. Baabe-Meijer, W. Kuhlmeier, & J. Meyser (Hrsg.), Trends beruflicher Arbeit-Digitalisierung, Nachhaltigkeit, Heterogenität. Veröffentlichung der BAG Bau-Holz-Farbe-Bundesarbeitsgemeinschaft für Berufsbildung in den Fachrichtungen Bautechnik, Holztechnik sowie Farbtechnik und Raumgestaltung e.V. im Rahmen der Hochschultage Berufliche Bildung 2017 in Köln (Bd. 2017, S. 136–172). Norderstedt: PubliQation. Abgerufen von https://www.berufsbildung.nrw.de/cms/upload/hochschultage-bk/2017beitraege/ft03_bhf_inklusive_berufsbildung.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/45311991
2017, Clement, U. (2017). Berufsbildung in Lateinamerika zwischen Hegemonie und nationaler Selbstbehauptung. berufsbildung, 71(165), 16–19., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/35580918
2017, Bach, A., Karl, C. K., Lang, M., Schmidt, C., & Schaub, C. (2017). Inklusive Didaktik und inklusionsbezogene Professionalisierung von Lehrkräften in der Berufsbildung im Bauwesen. In J. Meyser, W. Kuhlmeier, & S. Baabe-Meijer (Hrsg.), Fachtagung 03 Bau, Holz, Farbe und Raumgestaltung - Trends beruflicher Arbeit - Digitalisierung, Nachhaltigkeit, Heterogenität (S. 136–171). Köln: BAG Bau-Holz-Farbe – Bundesarbeitsgemeinschaft für Berufsbildung in den Fachrichtungen Bautechnik, Holztechnik sowie Farbtechnik und Raumgestaltung e. V., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/38899052
2017, Dieterich, J. (2017). Qualifizierung ausländischer Pflegekräfte - ethnographische Perspektive auf eine heterogene Weiterbildungssituation. In U. Weyland & K. Reiber (Hrsg.), Entwicklungen und Perspektiven in den Gesundheitsberufen - aktuelle Handlungs- und Forschungsfelder (S. 93–111). Bielefeld: Bertelsmann Verlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/38951695
2016, Wahle, M., Dobischat, R., Schäfer, A., Walter, M., Münk, D., Elm, M., Schmidt, C., & El Baghdadi, S. (2016). Durchlässigkeit durch Verzahnung von Bildungsgängen zu beruflichen Laufbahnkonzepten. Essen: UDZ., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4591282
2016, Bach, A., Schmidt, C., & Schaub, C. (2016). Professionalisierung für eine inklusive gewerblich-technische Berufsausbildung. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - Online, (30), 1–25. Abgerufen von http://www.bwpat.de/ausgabe30/bach_schmidt_schaub_bwpat30.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2463079
2016, Clement, U., & Oelsner, V. (2016). Was macht Schule? Schule als gestalteter Raum. Wiesbaden: Springer., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2475622
2016, Clement, U. (2016). Nationale Qualifikationsrahmen zwischen Aufbruch und Institution. Das Beispiel DQR. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Bildungssystem (S. 439–454). Wiesbaden: Springer., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2488165
2016, Clement, U., & Oelsner, V. (2016). Einleitung. In U. Clement & V. Oelsner (Hrsg.), Was macht Schule? Schule als gestalteter Raum (S. 3–6). Wiesbaden: Springer., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3865231
2016, Clement, U., & Hänlein, A. (2016). Skizze zur Geschichte des Begriffspaars „Arbeitgeber und Arbeitnehmer“. In Ulrich Brand, Helen Schwenken, und Joscha Wullweber (Hrsg.), Globalisierung analysieren, kritisieren und verändern : das Projekt Kritische Wissenschaft ; Christoph Scherrer zum 60. Geburtstag (S. 175–188). Hamburg: VSA., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4039168
2016, Clement, U. (2016). Schulkulturen am Rande der Metropole. In U. Clement & V. Oelsner (Hrsg.), Was Macht Schule? Schule als gestalteter Raum (S. 131–159). Wiesbaden: Springer., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4226980
2016, Dieterich, J. (2016). Lernen und Lehren mit Fallbeispielen. Die berufsbildende Schule, 68(2), 48–52., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4389928
2016, Clement, U. (2016). Knocking on Heavens Door. Allokationsmechanismen zwischen Schule und Arbeitsmarkt in Argentinien. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - Online, 2016(12), 1–14., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4452865
2016, Dobischat, R., Schäfer, A., Wahle, M., Walter, M., & Schmidt, C. (2016). Berufslaufbahnkonzepte: Instrumente zur Weiterentwicklung des Berufsbildungssystems? In J. Seifried, S. Seeber, & B. Ziegler (Hrsg.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2016 (S. 59–72). Opladen: Barbara Budrich., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4590505
2016, Schmidt, C. (2016). Europe 2020: Kontinuität oder Umorientierung europäischer Aus- und Weiterbildungspolitik. In D. Münk & M. Walter (Hrsg.), Lebenslanges Lernen im sozialstrukturellen Wandel (S. 63–80). Bielefeld: Springer VS., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4590727
2016, Arianta, K. (2016). Pflegen lernen in Afghanistan - Qualifizierungspraktiken und Bildungsziele. urn:nbn:de:hebis:34-2016112251537, Kassel. Abgerufen von urn:nbn:de:hebis:34-2016112251537, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4762555
2016, Yalçın, S. (2016). Book review: Business Politics in the Middle East by Steffen Hertog, Giacomo Luciani and Marc Valeri. Political Studies Review., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66607963
2016, Brutzer, A. (2016). Ausbildungsbausteine. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 68–69). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66688883
2016, Brutzer, A. (2016). Fachkraftberuf. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 375–377). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689029
2016, Brutzer, A. (2016). Qualifizierungsbausteine. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 646–647). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689175
2016, Brutzer, A. (2016). Qualifizierungskonzepte zur übergangsgestaltung. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 647–648). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689321
2016, Brutzer, A. (2016). Rehabilitationsberufe: Ausbildung für Menschen mit Behinderung. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 667–669). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689467
2016, Brutzer, A. (2016). Schulen des Gesundheitswesens. In J.-P. Pahl (Hrsg.), Lexikon Berufsbildung (S. 678–679). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689613
2015, Schmidt, C. (2015). Übergänge, „misleading trajectories“ und europäische Berufsbildungspolitik. In S. Bohlinger & A. Fischer (Hrsg.), Lehrbuch europäische Berufsbildungsforschung und -politik – Grundlagen, Herausforderungen und Perspektiven (S. 265–278). Bielefeld: wbf., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2464300
2015, Brutzer, A., & Küster, C. (2015). Lernbereich „Alltagskultur“ im Berufsfeld Ernährung und Hauswirtschaft - Skizze für einen Orientierungsrahmen. Haushalt in Bildung & Forschung, 4(1), 97–107. https://doi.org/10.3224/hibifo.v4i1.18198, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66690540
2015, Clement, U. (2015). Politische Steuerungslogiken beruflicher Bildung. Zentrifugale und zentripetale Kräfte in der Governance beruflicher Bildung. In S. Bohlinger & A. Fischer (Hrsg.), Lehrbuch europäische Berufsbildungspolitik (1. Aufl., S. 25–56). Bielefeld: wbv., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3387931
2015, Clement, U., & Koch, M. (2015). Import in das duale System. Freizügigkeit im Praxistest. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 209–223., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3918400
2015, Schmidt, C. (2015). Berufliche Laufbahnkonzepte und Individualisierung beruflicher Bildung. berufsbildung. Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, (153), 29–31., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2464633
2015, Schmidt, C. (2015). Inklusion in der beruflichen Bildung: Anspruch, Anforderungen und Umsetzungsstand. Die berufsbildende Schule, (67), 343–347., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2464078
2015, Yalçın, S. (2015). Book review: Capitalism and Class in the Gulf Arab States by Adam Hanieh. Capital & Class., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66608111
2015, Wochnik, M., & Thiel de Gafenco, M. (2015). Abgestimmte Kompetenzentwicklung auf Ebene der Studierenden aus Sicht einer Universität [Data set]. Abgerufen von http://www.stifterverband.de/pdf/hds-kassel-studierende.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3811507
2015, Schmidt, C. (2015). Berufsbildende Schulen als Selbstständige Schulen im demografischen Wandel. In BIBB, DJI, IAB, und Universität Basel (Hrsg.), Chancen und Risiken aus der demografischen Entwicklung für die Berufsbildung in den Regionen (S. 119–132). Bielefeld: wbf., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2465632
2015, Brutzer, A., & Friese, M. (2015). Beratung (Bd. 152). Paderborn: Eusl-Verlag. Abgerufen von https://www.zeitschrift-berufsbildung.de/archiv/44-beratung, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66689759
2015, Schmidt, C. (2015). Innovation and structural change in German Vocational Education and Training. International Journal of Innovation in Education, 3(1), 34–44. https://doi.org/10.1504/IJIIE.2015.074703, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4308343
2015, Wochnik, M. (2015). Jugendliche im ländlichen Raum - Biografie, Beruf, Heimat. Beiträge zur Jugendsozialarbeit, (5), 6–15. Abgerufen von http://www.jugendsozialarbeit.de/media/raw/KVJS_Beitraege5_web.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2874667
2014, Clement, U., Möller, H., & Eberl, P. (2014). Der Beginn einer vertrauensvollen Zusammenarbeit - Wie Betriebe bei Auszubildenden organisationales Vertrauen unterstützen. In S. Bartmann, M. Fabel-Lamla, N. Pfaff, & N. Welter (Hrsg.), Vertrauen in der erziehungswissenschaftlichen Forschung (S. 315–332). Leverkusen: Barbara Budrich., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3343531
2014, Dieterich, J., & Reiber, K. (2014). Fallbasierte Unterrichtsgestaltung - Grundlagen und Konzepte. Stuttgart: Kohlhammerverlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2122087
2014, Wochnik, M. (2014). Aufbruch in dieselbe Welt - Blebeistrategien von Jugendlichen im ländlichen Raum. Tectum, Marburg., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3532897
2014, Clement, U. (2014). Improving the Image of Technical and Vocational Education and Training , https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/49127515
2014, Clement, U., & Koch, M. (2014). Projektkrisen oder ob sich spanische Geschichte in deutscher Ausbildung fortsetzen kann. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, 2014, WS24., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4390816
2014, Wochnik, M. (2014). Rezension zu: Wolfgang Streitbörger: TEXNH - Techne - Eine anwendungsorientierte terminologische Analyse dieses Wortes. Die berufsbildende Schule., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4281259
2014, Clement, U., & Koch, M. (2014). Individuelle berufliche Projekte - ihre soziokulturelle Einbindung und Methoden ihrer Auslotung. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, 2014, 1–15. Abgerufen von http://www.bwpat.de/ausgabe26/clement_koch_bwpat.26.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4164376
2014, Münk, D., Schmidt, C., & Walter, M. (2014). Fachkräftemangel im Ruhrgebiet: Steigende Ausbildungsanforderungen, sinkende Ausbildungsbereitschaft und das Wachstum einer Reservearmee schwacher Jugendlicher. berufsbildung. Zeitschrift für Praxis und Theorie in Betrieb und Schule, (145), 38–40., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44709298
2014, Wochnik, M. (2014). Jugendliche im ländlichen Raum - Heimatbezug und Berufswahl. Die berufsbildende Schule, 66(6), 215–218., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3690961
2014, Brutzer, A. (2014). Neue Qualifizierungsansätze für die berufliche Bildung: Konzepte für niedrigschwellige Qualifizierung am Beispiel Hauswirtschaft. Bielefeld: wbv Media., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63449197
2014, Brutzer, A. (2014). Niedrigschwelligkeit in personenbezogenen Dienstleistungsberufen. Haushalt in Bildung & Forschung, 3(1), 96–106. https://doi.org/10.3224/hibifo.v3i1.15565, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66688732
2013, Schmidt, C. (2013). Berufliche Bildung und demografischer Wandel: Herausforderungen und Gestaltungsaufgaben für die moderne Arbeitsgesellschaft im Umbruch. In G. Niedermair (Hrsg.), Facetten berufs- und betriebspädagogischer Forschung. Grundlagen, Herausforderungen und Perspektiven. (S. 407–430). Linz: Trauner Verlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44788396
2013, Schmidt, C. (2013). Inklusion, demographischer Wandel und Übergangssystem – Blinde Flecke in der Debatte zu veränderten Übergangschancen gering qualifizierter Jugendlicher. In M. Maier & T. Vogel (Hrsg.), Übergänge in eine neue Arbeitswelt? Blinde Flecke der Debatte zum Übergangssystem Schule-Beruf (S. 307–322). Wiesbaden: Springer VS., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44790319
2013, Dieterich, J. (2013). Ergebnisorientierte Schulcurricula. Matrix zur Formulierung und Evaluation von Lernergebnissen für den Bereich pflegeberuflicher Bildung. Pflegewissenschaft, 15(4), 207–215., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3579184
2012, Münk, D., & Schmidt, C. (2012). Diskontinuierliche Bildungs- und Erwerbsbiographien als Herausforderung für die duale Berufsausbildung. In A. Bolder (Hrsg.), Beruflichkeit zwischen institutionellem Wandel und biographischem Projekt (S. 73–86). Wiesbaden: Springer VS., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44793133
2012, Clement, U. (2012). Ehrbare Berufe für coole Jungs (1. Aufl.). Weinheim und Basel: Beltz Juventa., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4679083
2012, Dieterich, J., & Skirl, A. (2012). Gesundheitsförderung in der Pflege. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 41(6), 32–35., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2117758
2012, Möller, H., Clement, U., & Eberl, P. (2012). Initiationsriten. Integration in die betriebliche Vertrauenskultur. In H Möller (Hrsg.), Vertrauen in Organisationen. Riskante Vorleistung oder hoffnungsvolle Erwartung? (S. 199–227). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4419010
2012, Clement, U. (2012). Aid for skills development: Germany case study. Background paper for EFA Global Monitoring Report. In UNESCO (Hrsg.), EFA Global Monitoring Report 2012 UNESCO (S. 1–14). Paris: UNESCO., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3930832
2012, Brutzer, A. (2012). Qualification modules as an instrument in vocational education and training in Germany. The pilot project BertHa: „Developing skills for household occupations“. In E. Dubas & M. Friese (Hrsg.), Learning in Life Stream. The Selected Aspects of Andragogy and Vocational Pedagogy in a German and Polish Perspective (S. 109–121). Łódź: Łódź University Press., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/66688561
2012, Möller, H., Clement, U., & Eberl, P. (2012). Socializing Employees´Trust in the Organization: An Exploration of Apprentices´Socialisation in Two Highly trusted Companies. Human Resource Management Journal, 22, 343–359. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12003, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2250736
2012, Clement, U. (2012). Berufsbildung in der deutschen Entwicklungszusammenarbeit. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 93–108., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3191572
2012, Clement, U. (2012). Vocational Education, Poverty and Power. The Future of Vocational Education and Training in a Changing World (S. 519–538). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften / Springer Fachmedien., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2844808
2012, Schmidt, C. (2012). Krisensymptom Übergangssystem – Die nachlassende soziale Inklusionsfähigkeit beruflicher Bildung. Bielefeld: wbf., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2465965
2012, Clement, U. (2012). Vertrauen in Lehrkräfte und Neue Verwaltungssteuerung. In H. Möller (Hrsg.), Vertrauen in Organisationen: Riskante Vorleistung oder hoffnungsvolle Erwartung? (1. Aufl., S. 143–167). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-94052-6_7, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/49127809
2012, Clement, U. (2012). Selecting and Structuring Vocational Training Contents., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/49127668
2011, Brutzer, A., & Küster, C. (2011). Hauswirtschaftliche Berufsbildung im Lebens(ver)lauf – Konsequenzen gesellschaftlicher Bedingungen und individueller Entscheidungen. In T. Bals & H. Hinrichs (Hrsg.), Hochschultage Berufliche Bildung 2011 (S. 1–14). bwp@., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/63451169
2011, Eberl, P., Clement, U., & Möller, H. (2011). Socializing Employees’ Trust in the Organization: An Exploration of Apprentices’ Socialisation in Two High-trusted Companies. 27th EGOS Colloquium Gotheburg., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3707944
2011, Schmidt, C. (2011). Demografischer Wandel und Entwicklung berufsbildender Schulen. In U. Faßhauer, B. Fürstenau, & E. Wuttke (Hrsg.), Grundlagenforschung zum Dualen System und Kompetenzentwicklung in der Lehrerbildung (S. 143–152). Opladen & Farmington Hills: Budrich Verlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44821775
2011, Möller, H., Clement, U., & Eberl, P. (2011). Gelingendes Vertrauensmanagement – ein Indikator für Qualität in der betrieblichen Ausbildung. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - Online, 1–22. Abgerufen von http://www.bwpat.de/ausgabe21/clement_etal_bwpat21.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2696401
2011, Münk, D., & Schmidt, C. (2011). Ziel- und Risikogruppen im Übergangssystem. In T. Bals, H. Hinrichs, M. Ebbinghaus, & R. Tenberg (Hrsg.), Übergänge in der Berufsbildung nachhaltig gestalten: Potentiale erkennen – Chancen nutzen. (S. 298–305). Paderborn: EUSL., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44795275
2010, Dieterich, J., & Kreißl, M. (2010). Berufe in der Fachrichtung Pflege. In J.-P. und H. Pahl (Hrsg.), Handbuch berufliche Fachrichtungen (S. 553–566). Bielefeld: wbv Bertelsmann., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4231975
2010, Schmidt, C., & Walter, M. (2010). Der deutsche Qualifikationsrahmen für Lebenslanges Lernen. Stand und Entwicklungsperspektiven. Der pädagogische Blick, (18), 247–251., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44822637
2010, Schmidt, C. (2010). Vocational education and training (VET) for youths with low levels of qualification in Germany. Education + Training, (52), 381–390., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/44822316
2010, Dieterich, J. (2010). Rezension: Ertl-Schmuck,Renate/ Fichtmüller, Franziska: Pflegedidaktik als Disziplin. eine systematische Einführung. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2121643
2008, Tolentino, A. C., Coutinho, A. S., Wochnik, M., Tolentino, N. C., Naumann, R., Borges, Sonia, & Borges, S. (2008). África-Europa: Cooperação Académica. Lissabon: Friedrich Ebert Stiftung., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2403361
2008, Dieterich, J. (2008). Handlungskompetenz als neue Zieldimension in der Krankenpflegeausbildung - Programmatische Relevanz und praktische Auslegung in Landeslehrplänen. Kobra, urn:nbn:de:hebis: 34-2008120125257., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2532898
2008, Dieterich, J. (2008). Kompetenzen beschreiben. In U. / P. Clement (Hrsg.), Kompetenezen zwischen Potenzial und Standard (S. 30–46). Stuttgart: Steiner Verlag., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2120866
2008, Valente, A. C., & Wochnik, M. (2008). Novas tendências na educação e formação profissional (EFP) na Europa: a convergência como uma driving force na reforma dos sistemas de EFP nacionais? - O caso Português. Lissabon: Friedrich Ebert Stiftung. Abgerufen von library.fes.de/pdf-files/bueros/lissabon/06863-20220207.pdf, https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2403805
2007, Clement, U., Le Mouillour, I., & Walter, M. (2007). Standardisierung und Zertifizierung beruflicher Qualifikationen in Europa. Bielefeld: Bertelsmann., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/2980894
2002, Clement, U. (2002). Berufspädagogik zwischen Erkenntnis und Erfahrung. Hohengehren: Schneider., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3496933
2000, Clement, U. (2000). Effizienter Lernen durch Multimedia? Probleme der empirischen Feststellung von Ursachen des Lernerfolges. Zeitschrift für Pädagogik, 46/2000, 97–112., https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/3914515