Focus of work

- Epistemological use of experiments in chemistry education
- Nature of Science (NoS) and Nature of Scientific Inquiry (NoSI)
- Professionalization of epistemic ideas about experimentation

since 10/2021

Research assistant in the working group "Didactics of Chemistry" at the University of Kassel

since 12/2020

Lecturer at the Center for Teacher Education at the University of Kassel

07/2020 - 12/2020

Project assistant in the Department of Mathematics and Natural Sciences at the University of Kassel

03/2020 - 09/2020

Project manager at the Center for Teacher Education at the University of Kassel

01/2020 - 10/2021

Research assistant in the working group "Didactics of Biology" at the University of Kassel

04/2016 - 12/2019

Student assistant at the University of Kassel (Didactics of Biology, Developmental Genetics, University Library)

04/2015 - 05/2018

Exercise instructor and association board member at Science Bridge e.V.

 

Training

since 09/2020

PhD student in the working group "Didactics of Chemistry" at the University of Kassel

10/2013 - 10/2019

First state examination for the teaching profession at grammar schools in the subjects biology and chemistry at the University of Kassel

06/2013

A levels at the Ernst-Moritz-Arndt Gymnasium in Herzberg am Harz

**with peer review *editorial review

**Bothor, J.-M. & Di Fuccia, D.-S. (angenommen, 2022). Pre-Service Chemistry Teacher’s Beliefs regarding the use of Experiments and Nature of Science. 95th NARST International Conference, 27.03. – 30.03.2022, Vancouver.

Ziegler, H., Gimbel, K., Bothor, J.-M., Ziepprecht, K., Meier, M. & Müller, H.-A. (2021). Das Schüler- und Öffentlichkeitslabor Science Bridge als Lehr-Lern-Labor. In: D. Bosse, R. Wodzinski & C. Griesel (Hrsg.), Lehr-Lern-Labore der Universität Kassel – Forschungsbasierte Verknüpfung von Theorie und Praxis unter dem Aspekt der kognitiven Aktivierung (S. 48-65). Kassel university press. doi.org/10.17170/kobra-202109274811

**Bothor, J.-M., Gimbel, K. & Ziepprecht, K. (2021). Schülervorstellungen zu aktueller Forschung und Nature of Science in der Biologielehrkräfteausbildung. In: P. Schmiemann, S. Nitz, K. Kremer, D. Krüger, M. Krell & J. Kokott (Hrsg.), 23. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO, 13.09. –16.09.2021 (S. 110), virtuell. Verfügbar unter: https://www.vbio.de/fileadmin/user_upload/fachgesellschaften/pdf/FDdB/fddb-2021-konferenzprogramm-final.pdf

**Bothor, J.-M., Meier, M., Gimbel, K. & Ziepprecht, K. (2021). Aktuelle molekulargenetische Themen in der Schule vermitteln lernen – Verzahnung von Professionswissen und die explizite Thematisierung von NoS/NoSI. In: M. Kubsch, S. Sorge, J. Arnold & N. Graulich (Hrsg.), Lehrkräftebildung neu gedacht - Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken (S. 82-91). Waxmann.

*Bothor, J.-M. (2021). Präsentation via 2-in-1 Dokumentenkamera. digital unterrichten BIOLOGIE, 4, 12.

*Bothor, J.-M. & Meier, M. (2021). CRISPR-Cas9 – Was ist das? Naturwissenschaftliche Forschung in den Medien. digital unterrichten BIOLOGIE, 4, 8-9.

*Bothor, J.-M. & Meier, M. (2020). Digitales Modellieren – 3D-Modelle in TinkerCAD® entwerfen           am Beispiel der Zelle. digital unterrichten BIOLOGIE, 7, 10-11.

*Bothor, J.-M. (2020). YoTeach – Ein Chat der neuen Generation. digital unterrichten BIOLOGIE, 4, 2.

*Bothor, J.-M. (2020). Unterrichtsmaterial mit EduGenerator. digital unterrichten BIOLOGIE, 2, 2.

*Bothor, J.-M. (2020). Kollaboratives Schreiben mit ZUMPad. digital unterrichten BIOLOGIE, 1, 2.

**Bothor, J.-M., Kastaun, M. & Meier, M. (2020). Förderung von Experimentierkompetenz mittels intelligenter Lehr-Lernsysteme und adaptivem Feedback. In C. Langfeldt & T. Fritsch (Hrsg.), 22. Internationale Frühjahrsschule 24.02.–27.02.2020 (S. 69–70). Halle (Saale). Verfügbar unter: wcms.itz.uni-halle.de/download.php?down=54606&elem=3277075.

Meier, M. & Bothor, J.-M. (2019). Auswahl und Bewertung von Unterrichtsmaterialien durch Lehrkräfte – vidubiology-Material im Praxistest. In: M. Meier & A. Hottmann (Hrsg.), VIDUBIOLOGY – kreative Videos in der Biologie – Fallstudien (S. 24 – 28). Verfügbar unter: http://vidubiology.eu/wp-content/uploads/2020/02/Case-study_DE_Final.pdf.

Bothor, J.-M. (2019). Einsatz von 3D-Druckern im Biologieunterricht – Entwicklung einer Unterrichtseinheit zur Förderung von Modellkompetenz. Unveröffentlichte wissenschaftliche Hausarbeit, Universität Kassel.

*invited lectures/training.

Bothor, J.-M. & Di Fuccia, D.-S. (angenommen, 2022). Pre-Service Chemistry Teacher’s Beliefs regarding the use of Experiments and Nature of Science. Vortrag auf der 95. NARST International Conference, Vancouver, 27.03. – 30.03.2022.

Bothor, J.-M., Gimbel, K. & Ziepprecht, K. (2021). Schülervorstellungen zu aktueller Forschung und Nature of Science in der Biologielehrkräfteausbildung. Posterpräsentation auf der 23. Internationalen Tagung der Fachsektion der Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO, in virtueller Form, 13.09. – 16.09.2021.

Meier, M., Kastaun, M. & Bothor, J.-M. (2021). Mit Tablet, digitalen Sensoren & 3D-Drucker vom Novizen zum Experten im digitalen Zeitalter. Vortrag auf dem 112. MNU-Bundeskongress, Berlin, 04.03.-06.03.2021.

Bothor, J.-M., Ziegler, H. & Meier, M. (2020). CRISPR-Cas9 digital im Unterricht erschließen und bewerten - Dem Genom-Editierungstool auf der Spur. Lehrerfortbildung im Rahmen der Teilprojekte P8 und P30 der Qualitätsoffensive Lehrerbildung, Universität Kassel, 07.12.2020. [Veranstaltungsnr.: 0200040401, Hess. Lehrkräfteakademie]

*Meier, M., Bothor, J.-M. & Kastaun, M. (2020). Vom biologischen Konzept zum (realen) 3D-Objekt – 3D-Drucktechnologie im Fachunterricht. Online-Seminar auf dem DELTAplus Workshop „Lehren und Lernen mit digitalen Technologien in den naturwissenschaftlichen Fächern – Beispiele aktueller Entwicklungen und Konzeptionen aus dem Kolleg Didaktik:digital der Joachim-Herz-Stiftung“, PH Ludwigsburg, 11.11.2020.

*Bothor, J.-M. (2020). Qualitätsoffensive Lehrerbildung - „Digitalisierung in der Lehrerbildung“ - Projektpräsentation PRONET-D. Vortrag bei dem 16. Netzwerktreffen der Projektkoordinator*innen der QLB-Projekte Hessen/Mainz an der Goethe-Universität Frankfurt, 12.03.2020.

Bothor, J.-M., Kastaun, M. & Meier, M. (2020). Förderung von Experimentierkompetenz mittels intelligenter Lehr-Lernsysteme und adaptivem Feedback. Posterpräsentation auf der 22. Internationalen Frühjahrsschule der Fachgruppe Biologiedidaktik im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland (VBIO), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, 24.02. ­­-27.02.2020.

WiSe 2021/22Basic module didactics of chemistry - didactic basic practical course and seminar on the didactic basic practical course (6 SWS)
SoSE 2021Advanced module didactics of chemistry - independent learning in chemistry teaching - research on chemistry teaching (2 SWS)
WiSe 2020/ 21Specialized didactics - teaching and learning in the experimental workshop biology - teaching knowledge acquisition and understanding of science on current topics in school (2 SWS)
Summer semester 2020

Special didactical deepening - Didactical aspects of biological teaching topics - Tablet, 3D printer, digital sensors & Co. - From novice to expert in the digital age (2 SWS)

WiSe 2016/ 17Introduction to Genetics - Tutorial

 

Since 2020

Society for Didactics of Chemistry and Physics (GDCP)

Association for the Promotion of STEM Education (MNU)

Center for Empirical Teaching and Learning Research (ZELL)

Section for Didactics of Biology (FDdB) in the VBIO

Since 2016Association of Biology, Biosciences & Biomedicine (VBIO)
Since 2015Science Bridge e.V.

 

2021-2023Pillar responsibility "MINT to School" in the MINT Hub of the University of Kassel, collaboration in the project
2020 - 2021

"Contemporary Science @ school" (PRONET²), collaboration in the project

2020 - 2021

Digital Media Handling - Study-accompanying promotion of digital basic competences in the subject Biology (Joachim Herz Foundation), co-opted member in the project

2020 - 2021

ViBio-Videogestützte Online-Lerneinheiten zur Vernetzung von theoretischem Wissen und praktischer Umsetzung in den Grundlagen der Biologiedidaktik (E-Learning-Förderlinie), Co-opted member of the project

2020

Development of offers to improve the effectiveness of studies and to prevent dropouts (Department of Mathematics and Natural Sciences, Dean's Office), Co-opted member of the project

2020Professionalization through intelligent teaching/learning systems (ProfiLL) - Promotion of scientific and diagnostic competencies among student teachers in the teaching-learning laboratory FLOX (PRONET-D), Associate member in the project
2020"Professionalization in the Kassel Digitization Network" (PRONET-D), project manager in the project