Prof. Dr. Herbert A. Zwergel

The content on this page was translated automatically.

Prof. Dr. Herbert Zwergel held the Chair of Religious Education at the University of Kassel until 31.03.2009; he retired on 01.04.2009.


Contact via the institute secretariat:
University of Kassel
Henschelstraße 2
34127 Kassel
Room 1137
Tel +49 561 804-3485
Fax +49 561 804-3541
Email: sekretariat.ikth@uni-kassel.de

Vita

Prof. Dr. Herbert Zwergel was born in Lower Franconia in 1943. He graduated from high school in Offenbach in 1964. At the University of Frankfurt, he studied to become a teacher at primary, secondary and intermediate schools, specializing in Catholic religion, didactics of mathematics and physics, and passed his first state examination in 1967.


In his second degree, he was enrolled in philosophy of religion, psychology and moral theology.


In 1971, he completed his doctorate with a thesis on "The principle of the contradiction to be avoided in Aristotle".


He then worked first as an administrator of an assistant position, then as an assistant and lecturer at the Department of Religious Studies in the Department of Catholic Theology at the University of Frankfurt.


In 1980, he was appointed University Professor of Religious Education at the University of Kassel in the Department of Education/Human Sciences.


Herbert Zwergel was editor of Religionspädagogische Beiträge for many years and from 2004-2008 chairman of the scientific association "Arbeitsgemeinschaft Katholische Religionspädagogik und Katechetik (AKRK)".


He has been retired since April 10, 2009.


His focus was on teacher training: dealing with communication disorders and aggression, collegial counseling.

Publications

1) Principium Contradictionis. The Aristotelian Justification of the Principle of Contradiction to be Avoided and the Unity of First Philosophy. (Monographien zur philosophischen Forschung Vol. 101) Meisenheim/Glan 1972 (philosophical dissertation).

2) Zum Begründungsproblem einer kritischen Religionspädagogik, in: Informationen zum Religionsunterricht, Heft 4/1973, 9-12; reprinted in: K. Wegenast (ed.), Religionspädagogik, vol. 2: Der katholische Weg. Darmstadt 1983, 397-405.

3) Die Bedeutung von Leben und Tod Jesu von Nazaret in tiefenpsychologischer Sicht, in: R. Pesch/H.A. Zwergel, Kontinuität in Jesus. Approaches to Life, Death and Resurrection. Freiburg/Br. 1974, 95-124, 140-144.

4) Affektbildung im Religionsunterricht als Beitrag zur religiösen Identitätsfindung, in: Katechetische Blätter 99 (1974), 546-553; reprinted in: Der evangelische Religionslehrer an beruflichen Schulen 23 (1975), 93-100.

5) 'Religionspädagogik zwischen Erfahrungswissenschaften und Theologie' oder 'Entwurf einer kritisch-anthropologischen Religionspädagogik', in: A. Stock (ed.), Religionspädagogik als Wissenschaft. Subject area - problems - methods. (SPT 7) Zurich et al. 1975, 64-72.

6) Together with H. Schrödter: Forschungsbericht "symbebekos" in der aristotelischen Topik. Zur sprachlogischen Vorstufe der Prinzipienlehre des Aristoteles. Frankfurt 1975, 37 p.; MS deposited at the Frankfurt University Library and listed in the "Verzeichnis grauer Literatur".

7) Structural analysis (foundation): Subject structure, learning structure, cognitive structure / Structural analyses of lessons: A 13 "Prayer". / A 17 "How a friendship begins", in: G. Stachel, Die Religionsstunde - beobachtet und analysiert. An investigation into the practice of religious education. (Religionspädagogik - Theorie und Praxis 31) Zurich et al. 1976, 64-73, / 129-136, / 197-200.

8) Religious education and personality development. Psychological guide for religious education teachers and practical theologians. (Religionspädagogik - Theorie und Praxis 33) Zurich et al. 1976.

9) Structural analyses of the lessons: B 26 "The centurion of Capharnaum". / B 19 "Saul becomes king". / A 6 "Retribution and forgiveness", in: G. Stachel (ed.), Bibelunterricht - dokumentiert und analysiert. An investigation into the practice of Bible teaching. (SPT 11) Zurich et al. 1976, 40 ff. / 93ff. / 163-166.

10) Structural analyses of the lessons: A 21 "The avoidance of wars". / A 22 "May the doctor provide euthanasia". / C 16 "Lebens- und Arbeitsbedingungen von Gestarbeitern", in: G. Stachel (ed.), Sozialethischer Unterricht - dokumentiert und analysiert. An investigation into the practice of problem-oriented religious education. (SPT 15) Zurich et al. 1977, 45-50 / 106-115 / 173-176.

11) From criticism to construction. A literature review on religious education, in: Theologia Practica 13 (1978), 140-147.

12) Aufgaben der Religionspädagogik aus der Sicht von Wissenschaft und Praxis, in: Katechetische Blätter 103 (1978), 641-645.

13) Religious experience as inner experience. Notes on the environment of a concept of didactic interest, in: Religionspädagogische Beiträge 2/1978, 66-81.

14) Religiöse Entscheidung aus tiefenpsychologischer Sicht, in: K. Frielingsdorf/G. Switek (eds.), Entscheidung aus dem Glauben. Models for religious decisions and a Christian life orientation. (Grünewald Praxis) Mainz 1978, 66-82.

15) Identity problems and religious education. Possibilities of religious education in the face of the identity threats of our time, in: Katechetische Blätter 104 (1979), 127-138.

16) Together with K. Burk: Religionsunterricht als Erfahrungsunterricht. Situation and enriching elements, in: Grundschule 11/1979, 61-63; reprinted in: K. Burk/E. Sievers (eds.), Religious education for primary school pupils. Praxisberichte - didaktische Perspektiven - Medien, Frankfurt/Düsseldorf 1981, 15-22 (23).

17) Socialization - finding identity - experience of faith. Glossary on the subject matter of the psychological and sociological papers presented at the congress of the Arbeitsgemeinschaft Katholischer Katechetikdozenten from 25 - 30.9.1978, in: G. Stachel et al. (eds.), Sozialisation, Identitätsfindung, Glaubenserfahrung. (SPT 18) Zurich and others 1979, 250-263.

18) Philosophische Aspekte der Begründung einer religionspädagogischen Handlungstheorie, in: Religionspädagogische Beiträge 8/1981, 91-119.

19) Die theologische Dimension der Religionspädagogik, in: Religionspädagogische Beiträge 12/1983, 2-33.

20) Chances of help for faith as help for being human, in: Religionspädagogische Beiträge 16/1985, 179-190.

21) Religionspädagogische Grundlagenprobleme (literature review), in: Religionspädagogische Beiträge 17/1986, 47-63.

22) Empirische Religionspädagogik und Alltagskonzeption, in: E. Paul/A. Stock (eds.), Making faith possible. Festschrift für Günter Stachel zum 65. Geburtstag, Mainz 1987, 128-145.

23) The importance of the humanities for the further development of the Gesamthochschule Kassel. Gießhausgespräche, No. 2, published by the President of the GhK, Kassel 1987, 27 pp.

24) Translation from English into German by: J.A. van der Ven, Auf dem Weg zu einer empirischen Theodizee, in: Religionspädagogische Beiträge, 21/1988, 139-156.

25) Kreative Impulse für Fachdidaktiken - Beispiel Religionsunterricht, in: Grundschule 4/1988, 51f.

26) Religious education in elementary school, in: Grundschule 5/1988, 74f.

27) From differentiation to integration, in: Grundschule 7-8/1988, 67-69.

28) Die geschenkte Zeit, in: Grundschule, 9/1988, 29; reprinted in: Religion erfahren, Braunschweig 1992, 39.

29) Höchste Stufen religiöser Entwicklung - kritische Rückfragen, in: Anton A. Bucher/K. Helmut Reich (eds.), Entwicklung von Religiosität. Grundlagen, Theorieprobleme, Praktische Anwendungen, Freiburg/Schweiz 1989, 51-63. (Contribution to the symposium "Stufen religiöser Entwicklung: Fakten oder Fiktionen" in Fribourg i.d. Schweiz, March 1988; preliminary paper 2 pages in the congress files. 30' presentation at the symposium).

30) Paul Ricoeur: Hermeneutik der Symbole und die Frage nach dem Subjekt - Ein Nachvollzug in religionspädagogischer Absicht, in: Religionspädagogische Beiträge 23/1989, 17-37.

31) The task of religious education in the face of the challenges of our time. (Lecture on 23.11.1988 as part of the ecumenical lecture series on current questions of social ethics from 21 - 24.11.1988 in Wolfenbüttel), in: Braunschweiger Beiträge für Theorie und Praxis von ru und ku, published by the Braunschweig Office for Religious Education, editor: M. Kwiran, 1989, issue 1, 19-27.

32) Together with Mechthild Israel: Offene Lernsituationen im Religionsunterricht, in: Grundschule 6/1989, 53-55; reprinted in: H. Kasper et al, Laßt die Kinder lernen. Offene Lernsituationen, (Praxis Pädagogik) Braunschweig 1989, 112-117; also in: D. Fischer (Bearb.), Freie Arbeit und Religionsunterricht, (Im Blickpunkt 14: Literaturhinweise und Texte zu aktuellen Themen) Comenius-Institut Münster 1994, 143-146.

33) Symbole zur Rettung des Lebens - eine Herausforderung an die Zukunftsfähigkeit des Christentums? (Public lecture on 14.12.1988 as part of the lecture series "Bildung und Zukunft" of the Department of Education/Human Sciences of the GhK); published in: K. Heipcke (ed.), Hat Bildung noch Zukunft? Herausforderungen angesichts der gefährdeten Welt, (Studien zur Philosophie und Theorie der Bildung 7) Weinheim 1989, 119-141.

34) Loss of symbol as loss of hope. Remembrance and sustainability in the face of loss of tradition and symbol - a challenge for religious education, in: GhK-Prisma, No. 43, 1990, 3-9.

35) Auferstehungsspuren im Alltag von Kindern, in: Grundschule 3/1990, 8-10; reprinted in: H.A. Zwergel (ed.), Religion erfahren, Braunschweig 1992, 40-42.

36) The Allensbach studies in the light of religious education theory and empirical research. An interim assessment with a view to further development, in: Religionspädagogische Beiträge 25/1990, 68-91.

37) Denominational religious education - a look ahead, in: Religionsunterricht heute. Informationen des Dezernates Schulen und Hochschulen des Bischöflichen Ordinariats Mainz, Heft 3/1990, 8-19; reprinted in: Kirche und Schule, Mitteilungen der Hauptabteilung Schule und Erziehung im Bischöflichen Generalvikariat Münster für Religionslehrer, Schulseelsorger und Lehrer an katholischen Schulen, Nr. 78/Juni 1991, 17. Jahrgang, 1-9.

38) Frieden ohne Ende - Zum Lernprozeß Friedensfähigkeit, in: Grundschule 12/1990, 16-18.

39) Working group 2: Being a companion to children and young people: Encouragement for religion teachers. From the working groups of the Day of Teachers of Religious Education, in: Religionsunterricht heute. Informationen des Dezernates Schulen und Hochschulen des Bischöflichen Ordinariats Mainz, Heft 4/1990, 19f. (own report).

40) Being a religious education teacher and catechist today. Theologie im Fernkurs, Religionspädagogisch-katechetischer Kurs, Lehrbrief 24, (complete new version), 1st ed. of the new version Würzburg 1991, 79 pp.

41) Lebensalltag Jugendlicher und religiöse Erfahrung - Religionsunterricht und jugendliche Identitätssuche, in: rabs Heft 1/1991, 3-14.

42) Religious instruction versus ethics instruction? in: Praxis Schule 5-10, 2/1991, 60-62.

43) Daring to repent against entanglement in guilt, in: Glaube im Alltag. Gedanken zum Nachdenken, collected and organized by D. Wagner (FS F. Dietz), Fulda 1991, 107-111.

44) Kritik im politischen Spruch des Walther von der Vogelweide und Gebet - Anstöße für eine Streitkultur, in: W. Fleckenstein/H. Herion (eds.), Lernprozesse im Glauben, (Festschrift for Paul Neuenzeit) Gießen 1991, 359-367.

45) A crisis in the transmission of faith? Answers from religious education, in: "Jugend von heute - Religionsunterricht von gestern?". Documentation of a study conference from March 5-7, 1990 (Materialien zum Religionsunterricht. Hauptabteilung Bildung im Bischöflichen Generalvikariat Hildesheim, Heft 2) Hildesheim 1991, 87-113.

46) "Remembering" and "walking in traces". On regaining the hermeneutic power of biblical and historical questions in religious education processes, in: H.F. Angel/U. Hemel (eds.), Basiskurse im Christsein, (FS W. Nastaynczyk) Frankfurt/M and others 1992, 300-310.

47) Publisher: Religion erfahren, (Praxis Pädagogik) Braunschweig 1992 (reprint of contributions on religious education from the journal: Grundschule); in it: Preface, 3, as well as the contributions see above. No. 28 and No. 35.

48) Religion and ethics on new paths. The Brandenburg pilot project, in: Praxis Schule 5-10, 5/1992, 62f.

49) Dealing with and preventing aggression, in: Praxis Schule 5-10, 3/1992, 51-53; also: Conflicts are part of everyday life, 2 copy templates for processing by pupils, ibid. 33f.

50) Gewerkschaftliche Bildungsprogramme und Religionsunterricht, in: Arbeitsgruppe Religion im Referat Berufliche Bildung der Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft, Landesverband Niedersachsen (ed.), Dokumentation: Dialog und Engagement, (Beiträge und Ergebnisse der GEW-Fachtagung: "Gewerkschaftliche Positionen zu Kirche und Religionsunterricht" from November 7-9, 1991 in Steinkimmen) n.d., n.d. (Hanover 1992), 26 - 46; also in: GEW-Hauptvorstand (ed.), Religionsunterricht, n.d. 1992, 20-40.

51) Selection or editing of text modules and graphics for dealing with the topic: "500 Jahre Eroberung: 1492-1992" in the thematic issue of the same name Religionspädagogische Beiträge 29/1992: Foreword (1f.); Emblems (11); Convergence Declaration of Lima - excerpt (60); Developing countries pay back more than they receive/capital flight exacerbates the debt crisis (64); Uralte Rechnung aufgemacht (74); from: Hans Jonas, Das Prinzip Verantwortung (81); from: Doris Lessing, Shikasta (129); from Orientation: Brazil's Land Pastoral (151); The Annihilation of the Guanches or: The Experimental Field "Little Atlantic" (157); Excerpt from the Puebla Documents: Sharing Fears (184).

52) Keyword: Aggression (together with D.H. Heckt), in: D.H. Heckt/U. Sandfuchs (eds.), Grundschule von A - Z, (Praxis Pädagogik) Braunschweig 1993, 7; keyword: Religionsunterricht, katholisch, ibid. 206f.

53) Religious education and the acceptance of foreign children, in: Grundschule Heft 3/1993, 23 - 25.

54) Spätaussiedlerkinder in der Schule (Editing of conversations with U. Gödel and S. Hylak), in: Grundschule Heft 4/1993, 66.

55) Elementary moments of faith and traces of experience in religious education, in: G. Hilger/G. Reilly (eds.), Religionsunterricht im Abseits? The tension between youth - school - religion, Munich 1993, 43-57.

56) Confessionality of religious education. A contribution against the leveling of the spheres of life, in: J. Brune (ed.), Freiheit und Sinnsuche. Religionsunterricht, Ethik, Lebenskunde in der pluralen Gesellschaft, (Schriften der Diözesanakademie Berlin, vol. 9), Berlin 1993, 82-107.

57) Gedenktag für Walther von der Vogelweide (ca. 1170-ca.1230), in: R. Englert (ed.), Woran sie glaubten - wofür sie lebten. 365 Wegbegleiter für die Tage des Jahres, Munich 1993, 142.

58) On ethical education in elementary school, in: G. Faust-Siehl/F. Schweitzer, Religionsunterricht in der Grundschule (Beiträge zur Reform der Grundschule 92/93), Frankfurt/M. 1994, 126-137; 4th revised edition 2000, 150-161.

59) Zur emotionalen Verankerung religiöser Lernprozesse, Johannes G. Deninger, Frankfurt/Main, dedicated on his retirement, in: RpB 33/1994, 40-60.

60) Religious education in the context of vocational training. On the foundations of the introduction of religious education in vocational schools in the new federal states. Lecture in Magedburg on 13.9.93; cf. special print of the Association of Catholic Religious Education Teachers at BBS, 1994.

61) Communication disorders and aggression. Socio-analytical and identity-theoretical approaches to gaining a horizon of understanding, in: Limes-Schule im Wandel. Reader on the results of the Pedagogical Day of the Limes School (Altenstadt Comprehensive School, Wetteraukreis) on February 1, 1993, MS-Druck 1994, 10 pages.

62) Veränderte Kindheit - Anforderungen an die Schule - reformpädagogische Diskussion, in: Geschwister-Scholl-Schule Niddatal, Wetteraukreis: Pädagogischer Tag 6. Juni 1994, MS-Druck 19 Seiten, 1995.

62) Hermeneutics and ideological criticism in religious education, in: W. Simon/H.G. Ziebertz (eds.), Bilanz der Religionspädagogik, Düsseldorf 1995, 10-27.

63) Moderation of the thematic focus "Girls in religious education" for: Grundschule Heft 2/1995.

64) (together with D.H. Heckt) A woman's life in the Middle Ages. Elisabeth of Thuringia, in: Grundschule 2/1995.

65) In search of a spirituality of religion teachers, in: rabs Religionspädagogik an berufsbildenden Schulen 1/1998, 3-7.

66) On the promotion of communicative competencies in training, in: RpB 42/1999, 151-166.

67) Christians in the service of schools. Self-understanding and spirituality. Studieneinheit X, Fort- und Weiterbildungskurs Schulpastoral, Theologie im Fernkurs, Würzburg 1999, 87 p.; distance learning didactic editing: Thomas Franz.

68) On religious education tomorrow. Quality requirements for school teaching and learning processes, in: Lupe (Fulda) 1/April 2000, 26-29

69) Religionspädagogik 1999 - Literaturbericht, in: Jahrbuch der Religionspädagogik Band 16 (1999), Neukirchen Vluyn 2000, 223-245.

70) (together with Birgit Menzel) Förderung kommunikativer Kompetenzen von ReligionslehrerInnen, in: O.A. Burow (ed.), Profilbildung in der Lehrer- und Magisterausbildung, Kassel 2000, 60-70.

71) Article "Communication", in: N. Mette/V. Rickers (eds.), Lexikon der Religionspädagogik (LexRP), Neukirchen-Vluyn 2001, vol. 1, pp. 1077-1082

72) Article "Discipline", in: LexRP, 2001, vol. 1, pp. 347-350

73) Identity and the creation of meaning in the (post-)modern world. Herausforderung an den Religionsunterricht, in: RpB 45/2000, 43-58; in Polish translation: Potrzeba tozsamosci i sensu w (post)modernistycznym swiecie - wyzwanie dla szkolney lekcji religii, in: Paedagogia Christiana Heft 2, 8 (2001), 9-20.

74) H. Bayrhuber/C. Finkbeiner/K.H. Spinner/H.A. Zwergel (eds.), Lehr- und Lernforschung in den Fachdidaktiken, Innsbruck-Wien-München-Bozen, 2001 (Studienverlag), 385 pp.

75) On the state of research in the didactics of religion, in: H. Bayrhuber/C. Finkbeiner/K.H. Spinner/H.A. Zwergel (eds.), Lehr- und Lernforschung in den Fachdidaktiken, 321-329

76) Learning to see what shows itself - Ludwig Wittgenstein's struggle for meaning, in: W. Simon (ed.), meditatio. Contributions to the Theology and Religious Education of Spirituality. Günter Stachel on his 80th birthday, Münster 2002, 189-209.

77) Art.: Fachdidaktik Religion, in: S. Blömeke/P. Reinhold/G. Tulodziecki/J. Wildt (eds.), Handbuch Lehrerbildung, o.O. 2004 (Klinkhardt/Westermann), 454-456.

78) R. Oberliesen/H.A. Zwergel, Thesenpapier Fachdidaktiken Gesellschafts- und Humanwissenschaften (217-219); Konsequenzen aus PISA - Fachdidaktiken der Gesellschafts- und Humanwissenschaften zu Anforderungen an Schule, Unterricht und Lehrerbildung (221-256), in: H. Bayrhuber/B. Ralle/K. Reiss/L.-H. Schön/h.J. Vollmer (eds.), Konsequenzen aus PISA - Perspektiven der Fachdidaktiken, Innsbruck/Wien/Bozen 2004 (Studienverlag) , 217-219; 221-256.

79) Together with Dietlind Fischer: Bilanz und Perspektiven zur Tagung "Bildung: Standards und Evaluationen", in: theo-web, 3rd vol. 2004, issue 2, 100-102.

80) Educational standards - an orientation, in: rhs. Religionsunterricht an höheren Schulen, issue 4/2005, 206-215.

81) Kulturelles Gedächtnis in den Religionen im Horizont eines vereinten Europa, in: Religionspädagogische Beiträge 55/2005, 129-141.

82) The Episcopal View of Religious Education. A religious education commentary on the declaration "Religious education facing new challenges", in: Kat Bl 3/2006 (131. Jhrg.), 202-209.

83) Bildungsstandards und Religionsunterricht, in: www.fachdidaktik.net führt zu: http://gfd.physik.hu-berlin.de/ unter Statements: PP-Präsentation zum Thema "Bildungsstandards und Religionsunterricht".

84) Educational standards for religious education. (Lecture at the Hochschule für jüdische Studien, Heidelberg) in: Alefbet - Die Plattform für jüdischen Religionsunterricht in deutscher Sprache: http://www.alefbet.de/de/ under "Fortbildung", then under "Info".

85) Grundlagen und Entwicklungen von Bildungsstandards unter Einbeziehung des Religionsunterrichts, in: C.P. Sajak (ed.), Bildungsstandards für den Religionsunterricht - und nun? Perspektiven für ein neues Instrument im Religionsunterricht, (Religionsdidaktik konkret Bd. 2) Münster 2007, 107-148.

86) Bildungsstandards und RU - ein kritischer Blick, in: Katechetische Blätter 133 (2008), 447-454.

87) Religious didactics in exchange with other subject didactics: Aspects of a mutual gain. Lecture at the 3rd symposium in the context of the cooperation between educational science and didactics: Bildungswissenschaft und Fachdidaktiken - Perspektiven des Dialogs, University of Vienna, November 6-7, 2008 (PPT of the lecture: http://institut.erz.univie.ac.at/home/fe7/symposium3

88) Kompetenzen und Grenzen ihrer Standardisierung - Umgang mit ethischen Entscheidungssituationen und existentiellen Grenzsituationen am Beispiel religiösen Lernens, in: Volker Frederking (ed.), Schwer messbare Kompetenzen. Challenges for empirical subject didactics, Hohengehren 2008, 85-114.

89) Competence-oriented school development. Lecture at the School Development Day, IGS Kaufungen, February 2009: http://www.schulserver.hessen.de/kaufungen/gs/images/d118400.pdf

90) Being a religious education teacher and catechist today. Lehrbrief 24, Theologie im Fernkurs, Religionspädagogisch-katechetischer Kurs, Würzburg 2011; Distance learning didactic editing: Wolfgang Rieß.

 

Editorial board of Religionspädagogische Beiträge:

From volume 21/1988 to volume 45/2000 sole editor (responsible for content and design) of Religionspädagogische Beiträge, journal of the Arbeitsgemeinschaft Katholischer Katechetikdozenten (AKK) ISSN 0173-0339. 2 issues per year, each with 160 - 200 pages; approx. 400 subscribers in Europe.

 

Theme issues:

21/1988: "Growing in faith";

23/1989: "Symbol";

25/1990: Re-interpretation of the Allensbach studies on religious education;

27/1991: "The conciliar process"

29/1992: "500 years of conquest 1492 - 1992";

31/1993: "Nature as creation";

35/1995: "Being a child today";

38/1996: "Perspectives on religious education";

42/1999: "Religious education teacher training";

43/1999: "Religionspädagogik feministisch" (Birgit Menzel responsible for content).